100 timmar utan medhavd mat

utrustning som jag anänder vid överlevnadsutbildning under 3 tillämpnings dygn för nybörjare

Kläder de går i
1 st tjock tröja
1 st långkarlsång
1 st undertröja
1 st regnställ
1 st kniv
1 st kompass
1 st ölburk tom
1 st fiskkrok
1 st fisklinalina
20 cm ståltråd
1 st synål
2m sytråd
nödgodis
1 st elastisk binda
1 st steril gasbinda


temperaturer under nätterna har varierat mellan +2 till +17
vid väldigt regnit väder så har det delats ut små plasbitar för förstärkning av skydd

Fölåt, men va faan har ni syjunta i skogen ? med tanke på alla sygrejor...;)

Tom ölburk?

O en lång karl som sjunger ?

Fölåt, kunde inte låta bli, du får ge tebaks...
 
Synål och ölburk

Ölburken kan väl användas till fånga upp regnvatten eller liknande? Sytråden och -nål undrar jag också över. Kan ju vara bra om man vill reparera kläder, men annars är den väl för tunn för att användas till speciellt mycket vettigt i överlevnadssammanhang?
 
sytråd är det enda som jag någonsin har andvänt från en så kallad överlevnads ask. i börja av överlevnadsintresset så bygger man askar och dreglar på knivar men efter några år så minskar dessa behov. så det enda som nu för tiden följer med i den så kallade överlevnadsasken är sytråd och nål. och är man ute i skogen så är det rätt vanligt om man använder normala frilufts kläder att sömmar spricker och tyg går sönder, så jag värdesätter sytråd med nål väldigt högt, för det är saker som inte är så lätt att fixa i naturen.
 
Kunskapsnivån bestämmer ju en del hur mycket utrustning man känner att man behöver. Vad vill du få ut av övningen? 3 nätter klarar de flesta friska människor av utan någon mat alls. Annars tycker jag "skall med listan" verkar bra. Kanske en karta om du inte känner till terrängen eller behöver ringa om hjälp. Lite nödmat är inte fel om det händer något.

/mattias
 
Jag har personligen sett vanligt superlim användas för att limma ihop sår. På sjukhus fick jag en gång ögonbrynet limmat, men misstänker att det inte var bostik.
 
Jag hade lagt till tandborste, tandkräm, tandtråd, tvål, tält, sovsäck, liggunderlag, en skön kudde, kök, vattenrenare, värmeljus, 3 set rena kläder, kaffe, snus, ficklampa, mp3-spelare, en bra bok, gameboy och en flaska sprit om jag får tråkigt, klättergrejerna om man passerar en bra klippa och busstidtabell ifall planerna skulle ändras, skippat mobilen. Fast då kanske inte samma syfte hade funkat :)
 
Jag hade lagt till tandborste, tandkräm, tandtråd, tvål, tält, sovsäck, liggunderlag, en skön kudde, kök, vattenrenare, värmeljus, 3 set rena kläder, kaffe, snus, ficklampa, mp3-spelare, en bra bok, gameboy och en flaska sprit om jag får tråkigt, klättergrejerna om man passerar en bra klippa och busstidtabell ifall planerna skulle ändras, skippat mobilen. Fast då kanske inte samma syfte hade funkat :)

Jag kan dricka sprit utan att ha kul. Eller tråkigt.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg