Är i en fördelaktig situation...//...timeout på minst ett år och bara luffa runt i världen...//...maxbudget på 25-30.000 SEK/månad...//...Fokuset kommer att vara vandring...//...börjar få lite skador på äldre dar så inget extremt. Vältränad...//...Om ni var i min situation vad skulle ni göra och när skulle ni göra detta. Jag tänkte börja i September.
Med den budgeten kan man göra nästan vad som helst
Själv drömmer jag om "The Great Himalayan Trail" och "Pacific Crest Trail" som redan nämnts men personligen sorterar jag dessa 6-månaders leder under "extremt". När man pratar om The Great Himalayan Trail brukar man oftast mena den nepalesiska delen som är 170 mil lång (high route).
Ett mera realistisk förslag som borde passa Dig ser ut så här:
1. September. Perfekt för svenska fjällen. Gå några veckor längs Kungsleden mellan Kvikkjokk och Abisko och gör en tur in i Sarek om Du är sugen på det. GR20 på Korsika funkar bra i början av september också.
2. Oktober - december. Åk till Nepal. Börja i Jiri och vandra upp till Everest basläger under ca 4 veckor. Vila i Pokhara och gör sedan Annapurna ordentligt under ca 4 veckor.
3. Januari. Vila ut på en beach i Thailand och krydda med en sighseeingtur till Burma.
4. Februari - mars. Åk till Nya Zeeland och sikta på Fiordland på Sydön. Följande leder rekommenderas: Routeburn Track, Greenstone & Caples Track, Dusky Track, Rees-Dart Track, Gillespie Pass Circuit, Kepler Track. Och om Du vill försöker Du få plats till Milford Track också. Abel Tasman Coast Track är inte dum den heller. Respektive led tar 3-7 dagar.
5. April. Sverige igen. Vinterturer i svenska fjällen är aldrig fel.
6. Maj. Vila.
7. Juni - augusti. Jag skulle försöka mig på Pyrenean Haute Route 80 mil från Atlanten till Medelhavet. Om det känns för tufft så går det ju att göra veckoturer där också. Och både Alperna (Tour of Mont Blanc) och Dolomiterna (Alta Via 1 & 2) är fina på sommaren. Samt att juni - augusti är perfekt för en travers i Ladakh, Indien. Och så finns ju östra Europa också som Du var sugen på men som jag dock inte har någon koll på.
Lycka till.