Miljömärken startar samarbete
Svanen, KRAV och Bra Miljöval inleder ett samarbete för att stärka
miljömärkningens ställning.
Av: Christer Lindh
Ett första steg i samarbetet lanseras genom hemsidan
www.miljomarkarna.org
- Våra märkningar har samma grundläggande målsättning: Vi vill hjälpa
konsumenterna att välja produkter som är bättre för miljön och på så sätt bidra
till ett hållbart samhälle. Eftersom vi får många liknande frågor så är det
naturligt att samla fakta och svar på en gemensam hemsida, säger Ragnar Unge, VD
för SIS Miljömärkning.
Undersökningar visar att svenska konsumenter gärna handlar miljömärkta varor, men att det finns en osäkerhet kring vad olika märkningar egentligen står för.
- Det finns bara tre stora miljömärkningar i Sverige: Svanen, KRAV och Bra Miljöval. Många andra märken är antingen mycket smala, rena varumärken eller ställer överhuvudtaget inga miljökrav alls på produkterna. För att underlätta för
konsumenter, media och andra intresserade har vi sammanställt en märkeslista på den nya hemsidan, säger Åke Natt och Dag, VD för KRAV.
Miljömärkningarnas starka ställning i Sverige bidrar till att konsumenter får tillgång till mindre miljöbelastande produkter. Allt fler tillverkare av såväl livsmedel, dagligvaror som bygg- och kontorsprodukter anpassar sina produkter till någon av märkningarna Svanen, KRAV, Bra Miljöval och EU-blomman.
- Vi vill värna konsumenternas rätt att välja miljömärkta varor. Tillsammans kan vi bättre möta hoten mot miljömärkning som ett effektivt verktyg i miljöarbetet. Vissa transnationella företag ser miljökrav som handelshinder, menar Göran Enander, ordförande för Svenska Naturskyddsföreningen.
www.miljomarkarna.org
- Våra märkningar har samma grundläggande målsättning: Vi vill hjälpa
konsumenterna att välja produkter som är bättre för miljön och på så sätt bidra
till ett hållbart samhälle. Eftersom vi får många liknande frågor så är det
naturligt att samla fakta och svar på en gemensam hemsida, säger Ragnar Unge, VD
för SIS Miljömärkning.
Undersökningar visar att svenska konsumenter gärna handlar miljömärkta varor, men att det finns en osäkerhet kring vad olika märkningar egentligen står för.
- Det finns bara tre stora miljömärkningar i Sverige: Svanen, KRAV och Bra Miljöval. Många andra märken är antingen mycket smala, rena varumärken eller ställer överhuvudtaget inga miljökrav alls på produkterna. För att underlätta för
konsumenter, media och andra intresserade har vi sammanställt en märkeslista på den nya hemsidan, säger Åke Natt och Dag, VD för KRAV.
Miljömärkningarnas starka ställning i Sverige bidrar till att konsumenter får tillgång till mindre miljöbelastande produkter. Allt fler tillverkare av såväl livsmedel, dagligvaror som bygg- och kontorsprodukter anpassar sina produkter till någon av märkningarna Svanen, KRAV, Bra Miljöval och EU-blomman.
- Vi vill värna konsumenternas rätt att välja miljömärkta varor. Tillsammans kan vi bättre möta hoten mot miljömärkning som ett effektivt verktyg i miljöarbetet. Vissa transnationella företag ser miljökrav som handelshinder, menar Göran Enander, ordförande för Svenska Naturskyddsföreningen.
Källa: SNF SIS Miljömärkning KRAV
Läs mer
Forumdiskussioner
- Allmänt om friluftsliv Alla människor som låtsas vara miljömedvetna och så FÖR naturen
- Överlevnad Skillnaden mellan Lars Fälts olika böcker?
- Allmänt om friluftsliv Änok.
- Allmänt om friluftsliv Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?
- Vilda djur Vilken insekt är detta?
- Allmänt om friluftsliv Tips på tält
- Allmänt om friluftsliv AI för friluftslivet?
- Miljöpåverkan Klimatförändringar - vi lever i det