Jag,
Mikael Engberg, är en natur- och kulturintresserad kille på 41år, som tycker
att det är skoj att upptäcka nya länder. Mina tidigare resor har gått genom
Östeuropa, Afrika, Asien, Australien och Nordamerika, mestadels genom att
lifta, åka buss eller tåg.
Med åren har det vuxit fram tankar om att ta sig fram för egen maskin, på ett
tyst sätt och utan att påverka omgivningen allt för mycket.
Cykeln har många fördelar. Cyklisten är oberoende av väckarklockor och
tidtabeller och det är möjligt att stanna ett tag och titta närmare på den
där långhalsade sköldpaddan som kommer krypande. Dessutom kan du äta
obegränsat av det nya landets alla läckerheter utan att gå upp i vikt.
Mina första planer på att använda cykel utanför Norden var under en resa
genom södra Kina 1995. Jag planerade att köpa en cykel och färdas c:a 2000 km
genom Vietnam. Efter att ha tittat in i den vietnamesiska cykelshopen föll jag
för den mänskliga bekvämligheten och köpte ett busskort för hela landet…
För att inte falla för samma bekvämlighet 1997 ordnade jag en cykel i Sverige
och flög till Perth i västra Australien och cyklade 4056 km under mycket varma
förhållanden upp till Darwin.
I år blir det förhoppningsvis en spännande cykeltur genom Sydamerika med
start i november.
Planerad resrutt i Sydamerika
Resan börjar i Punta Arenas i södra Chile och fortsätter igenom det
vindpinade och glest befolkade Patagonien, Argentina. När jag når Pampas
svänger jag av österut över Anderna mot Chiles kust, där jag
förhoppningsvis kan ta ett välbehövligt bad i Stilla havet. Resan fortsätter
sedan upp genom de endast 150 km breda Chile med de upptill 6.960 m höga Anderna
på ena sidan och det mäktiga Stilla havet på andra sidan. Sedan kommer jag
att cykla genom ett av jordens torraste områden, Atacamaöknen och slutligen
upp genom Anderna till 4000 m.ö.h. i södra Peru och Bolivia för att nå
staden La Paz i februari 2001. Sträckan beräknas vara c:a 6500 km (puh!).
Resrutten kommer förmodligen att ändras något under resans gång beroende på
de lokala förutsättningar.
Mål med resan
Syftet med resan är att få större kunskap och förståelse över Sydamerikas
växt- och djurliv samt människornas historia och nutida förutsättningar
genom att komma dessa nära på ett naturligt sätt. Jag hoppas även att denna
sida kan ge dig lite tips och idéer inför framtida projekt eller kanske bara
en resa framför skärmen medan mörkret faller utanför fönstret……..
Förberedelser
Det jag i tid under de tre senaste åren har lagt ner mest energi på är att
försöka lära mig spanska via kvällskurser och nu senaste året via
dagtidsstudier på Komvux. En annan trevlig sysselsättning har varit
faktainsamling från böcker för berörda länder. Den totala fysiska
träningen under år 2000 kunde vara bättre och har bestått av: 700 km cykling
mestadels till arbetet, 160 km långfärdskridsko och 80 km löpning.
Utrustning
En komplett utrustningslista kommer senare, men med den erfarenhet jag fick via
Australiencyklingen och de andra förutsättningar som gäller för den här
resan kommer jag att prova en del nya saker för att komma ner i vikt och få en
bättre fungerande utrustning. Här är några av dem; Ett lätt självstagande
tält från Ferrino, bra när underlaget består av grus eller sand. Ett lätt
reselakan i silke från Sea to Summit, bra när jag kryper ner svettig och
smutsig i sovsäcken. Damm och vattentäta cykelväskor från Vaude. Ett
lättviktskök från Triangia. Fler växlar och bättre komponenter på en
Cresentcykel, bra när jag skall upp för Anderna två gånger.
Mikaels
utrustningslista för cykelturen genom Sydamerika
|
Cykeln
|
- Ram Crescent Balder, i stål, vilket är bra om något måste
svetsas.
- Shimano Acera växlar, framdrev 42/32/22, bakdrev 8 kransar 11 -
30 kuggar.
- Framnav Shimano, baknav Crescent.
Från början hade jag Nokia City Runner däck med extra tjocka
innerslagar. Bakdäcket sprack i sömmen efter ca 2000 km. Nu
sitter det ett grovmönstrat Pirellidäck där. - Sadel Selle Royal.
- SPD-pedaler. Jag kunde ha haft standardpedaler, då jag använt
vanliga skor de sträckor jag har fått gå mycket.
- Enkla plastskärmar.
- Pakethållare bak av stål och lowrider för framväskorna, för att få ned
tyngdpunkten på packningen. Lowridern är av aluminium (fick inte tag i stålhållare
innan avresa. Den gick av efter 440 mil. 65 mil senare hittade jag
ett ställe som klarade av att svetsa ihop den.
- V-bromsar från Shimano.
- Cykeln har gått mycket bra.
|
Cykel-
tillbehör
|
- Cykelskor av märket Wellgo för SPD-padaler, sköna även då det är +40 grader.
- Fyra cykelväskor, Vaude World Tramp. Som verkligen varit damm och
vattentäta. Lätta att knäppa på. Bakväskornas utanpåliggande
ficka är dock för trånga när väskorna är fullpackade. En
dragkedja till fickorna släppte dessutom i limningen första
gången jag skulle använda den. Jag hoppas Vaudes treårsgaranti
täcker det.
- Cykelhjälm (som också är ett bra skydd mot solen). Cykeltröja,
byxor, handskar i polyester.
- Skiftnycklar och fasta nycklar för nav, ekrar och kedjekrans.
- Cykelpump
- Alltid en ny cykelslang och rep-sats för slang. Kabellås och
hänglås
|
Bo och sova
|
- 55 liters ryggsäck
- Tält Ferrino Colorado, vikt 2,4 kg, med två alu-stänger. Redan
den tredje natten kröktes en av stängerna i den hårda vinden, men
den rätade jag med lätthet över knäet. Efter att ha låtit
tillverka några extra tältpinnar och skaffat ytterligare
stormlinor har det fungerat bättre i de extrema vindarna.
Ytterligare två fästöglor för tältpinnar i absiden hade varit
bra. De två som finns är för få när det blåser ordentligt.
För mig kunde tältet ha varit 20 cm lägre för att minska
vindfånget utan att ge avkall på komforten.
För säkerhets skull borde jag kanske valt ett tält med tre eller
fyra stänger, men då hade ju vikten ökat betydligt.
Tältets uformning har passat mig bra. Jag har haft cykelväskor och
ryggsäck i absiden och haft lyxigt gott om plats i innertältet.
Därinne finns takkrok, fickor och myggnätsdörr.
Tältpinnarna av stål har fungerat utmärkt på de besvärliga
underlagen av sand, grus och stenhård lera. Jag tror jag har legat
en natt på gräsmatteliknande underlag. De alupinnar jag hade på
min cykeltur i Australien fungerade betydligt sämre. - Sovsäcken är en Ferrino Alaska. Vikt 1,4 kg och helt i
syntetmaterial. I södra Patagonien hade jag ett eller två lager
kläder på mig när det var några plusgrader. Då utnyttjade jag
möjligheten att stänga säcken ovanför axlarna. Säcken är
formsydd och bred över axlarna, vilket jag uppskattar.
- Silkeslakan gör att jag slipper tvätta sovsäcken. Varma nätter
räcker der med lakalnet. Kanske är bomull behagligare, men
lakanets låga vikt och volym är en stor fördel.
- Liggunderlaget är ett standard 10 mm tjockt i fullängd.
|
Mat
|
- Basen är pasta i olika former, med buljongtärningar. Jag
kompletterar med kött, fisk, grönsaker, frukt, bröd och godis
efter behov. Vattenflaskor, 2 x 0,75 liter på cykelramen.
Kompletteras med vanliga 1,5 liters läskflaskor efter behov. Jag
dricker bara vatten under cyklingen, då min erefarenhet är att vätskebehovet
ökar med söta drycker.
- Stormkök Trangia T25. Jag upplever Trangias spritbrännare som
mycket säkert och bränslesnålt. Bensinbrännare drar betydligt
mer. I Australien förbrukade jag 0,7 liter på 28
användningsdagar. Här har jag förbrukat 0,5 liter på 16
användningsdagar, med betydligt kallare och blåsigare väder.
Under mina resor har det varit lätt att lätt att få tag i
motsvarigheten till T-röd. I Australien heter det methylated spirit
och i Sydamerika alcohol des naturalizado. - Jag har valt Trangias titankastrull, som är lättare än
aluminium. Den är mycket hållbar, trots att den är tunn, och det
känns som att det går fortare att koka upp vatten. När man lagar lite
torrare maträtter måsta man vara snabb med spar-ringen för att
inte bränna vid maten.
- En sked räcker som bestick, men jag har den här gången med mig
en gaffel också, bl. a. till spaghettin.
- Konservöppnare
- Tändare till Trangiaköket
|
Kläder
|
- Snö/regnlås i gore-tex, som skydd för skor och vador.
- Regnställ från Fjällräven, som efter 1 - 2 timmars cykling
gör mig lika blöt på insidan som utifrån. Det enda i min
utrustning som jag riktigt missnöjd med.
- Träningsoverall och vanliga kläder för temperaturområdet -10°
- +40°.
- Lågskor med gore-texmembran
med kraftig och hård sula, bättre än kängor då de inte hindrar
tramprörelsen.
- Ett par mycket enkla, lätta sandaler för varma dagar och i
allmänna duschar.
|
|
- Vanliga toalettartiklar, tvättmedel, myggmedel.
- Första förband och immodiumtabletter mot diarré, så jag kan ta
mig till närmaste sjukvård. Jag tror, om jag skulle drabbas av
någon sjukdom, att de lokalt vet bäst vilka preparat som bör
användas.
- Solglasögon, solskyddskräm
- Mammut multiverktyg med bra bitshållare. Jag kompletterade med de
insex-bits jag behöver för cykel och väskor ( 3, 4, 5 och 6 mm),
då orginalen är i tum. Bra kvalité.
- Eltejp
- Ficklampa
- Skrivmaterial
- Kartor, guidebok och lexikon
- Pass, pengar, resecheckar, Visakort, gula vaccinationskortet och
flybiljetterna hem.
- Systemkamera med 35 - 200 mm zoom, blixt, film och ett ministativ,
som jag ännu inte använt.
|
|
- Total vikt inklusive cykel, men utan cyklist, mat och vatten är 46 kg.
|