Porjus-Ritsem, Jokkmokk-Kvikkjokk, Arjeplog- Markenes

Hejsan!
Såhär mot årets slut så tänks det framåt mot den ljusare årstiden.
Jag undrar över om någon vet hur det är att cykla
i augusti/september

Porjus-Ritsem,
Jokkmokk-Kvikkjokk,
Arjeplog- Markenes

Det verkar glest med campingar.
Går väl bra att bra att fricampa med tältet?
Är det risk att en stöter på björnar?

Alla kunskap om tas gärna emot från er som varit på någon av dessa sträckor==)
=)

Tackar på förhand

Det går säkert utmärkt, ingen risk för björnar, dom håller sig undan. Ta en robust hoj som tål grusvägar.

Kolla in i förväg var det finns boende, camping, och var man kan köpa mat. Fricamping är perfekt och funkar överallt, finns säkert gott om fina platser. Kolla ev fiske, fiskekort odyl i förväg, om intresserad.

Och kör vildmarksvägen oxå, via Stekenjokk !

Tack för info. Har cyklar Vildmarksmägen via Stekenjokk och det var inspirerande!!!
Ok, så björnar uppe i den terrängen är inte direkt nyfikna på människor som pausar och tältar?
Tror det får bli lite fricamping, för det verkar inte finnas så många campingar på dessa avstickare från inlandsvägen upp mot fjället.

Yes, har en stålcykel som varit med ett par mil och ett Hillebergtält.

Jag har erfarenhet av att ha cyklat och tältat, så jag har lite svar. Vi kan väl köra det som PM, så kan vi bli mer konkreta och slippa belasta tråden? Aug/sept i krokarna har jag erfarenhet av.

Jag har bott i närheten och har cyklat mellan Jokkmokk - Kvikkjokk och Porjus - Ritsem ett antal gånger. Porjus - Ritsem finns ju bara en väg men mellan Jokkmokk - Kvikkjokk finns lite alternativa vägar, åtminstone till Tjåmotis, om man vill undvika lite större vägar och få en lite mer äventyrlig rutt på grusvägar. Man kommer väl in i jaktsäsong dock vilket kan vara bra att ha koll på. Gamla Tjåmotisvägen är riktigt schysst men det beror ju på vad du har för cykel men med en gravel funkar det. Björnar är inget att oroa sig för när man campar, däremot så är det mycket Björn i området och det är inte helt osannolikt (men ovanligt) att man får syn på nån om man cyklar på mindre vägar. Älgar ser man ofta. Går att hitta platser att tälta lite här och där. Augusti-September är helt okej men vädret blir lite mer ostadigt och det kan komma en del snö. Ritsem är inte slutstation heller, det är fint att cykla upp till Sitasjaure, ca 20 km från Ritsem över kalfjället.

Jag har bott i närheten och har cyklat mellan Jokkmokk - Kvikkjokk och Porjus - Ritsem ett antal gånger. Porjus - Ritsem finns ju bara en väg men mellan Jokkmokk - Kvikkjokk finns lite alternativa vägar, åtminstone till Tjåmotis, om man vill undvika lite större vägar och få en lite mer äventyrlig rutt på grusvägar. Man kommer väl in i jaktsäsong dock vilket kan vara bra att ha koll på. Gamla Tjåmotisvägen är riktigt schysst men det beror ju på vad du har för cykel men med en gravel funkar det. Björnar är inget att oroa sig för när man campar, däremot så är det mycket Björn i området och det är inte helt osannolikt (men ovanligt) att man får syn på nån om man cyklar på mindre vägar. Älgar ser man ofta. Går att hitta platser att tälta lite här och där. Augusti-September är helt okej men vädret blir lite mer ostadigt och det kan komma en del snö. Ritsem är inte slutstation heller, det är fint att cykla upp till Sitasjaure, ca 20 km från Ritsem över kalfjället.
Tack för svar! =)
Och info.
Har ofta en 30kg packing med, så undviker gärna grusvägar, eller ja, håller mig helst till asfalterade vägar.
Så det kan komma snö redan i september...ahhha=)=)
Då är det kanske att en inte behöver vara så väldig rädd för björnen?

Tack för svar! =)
Och info.
Har ofta en 30kg packing med, så undviker gärna grusvägar, eller ja, håller mig helst till asfalterade vägar.
Så det kan komma snö redan i september...ahhha=)=)
Då är det kanske att en inte behöver vara så väldig rädd för björnen?
Jag vill påstå att det är mycket låg sannolikhet för att ens stöta på en björn. Själv har jag aldrig sett en björn i det vilda, trots all tid jag spenderat i naturen.
Tänk på att det kan bli minusgrader nattetid redan i augusti.

Ok =) Bra=)
Så det är alltså inte det lättaste kanske, att få se en björn.
Jag är inte direkt "björnvan" om man säger så =)

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg