Faltkajaken
Detta handlar om en skönhet som snart har 100 år på nacken, fast anorna sträcker sig mycket längre tillbaka, tusentals år… Jag talar om min kajak, en Klepper Aerius 1 Exp. en sk. faltkajak. Det är nu snart 100 år sedan den första faltkajaken började serietillverkas av Johann Klepper i Tyskland. Som mest fanns det 60-80 olika tillverkare! De mest kända tillverkarna som finns kvar idag är Klepper, Folbot, Feathercraft, Naturaid och Pouch.
Skinn och skelett
Faltkajakens konstruktion bygger på de gamla ishavskajakerna som använts i tusentals år. Den består av ett skelett i trä (eller aluminium) och har ett "skinn" (vanligtvis hypalon) utanpå skelettet. Skelettet är dock så konstruerat att det kan tas isär och sättas ihop inuti skinnet och packas ned i väskor för att enkelt kunna transporteras och förvaras. Därav namnet faltkajak, dvs. en hopfällbar båt.
Detta är kanske den mest kända egenskapen hos faltkajakerna och kanske den man skall ta minst hänsyn till. Faltkajaken är en havskajak och har många andra goda egenskaper som ibland faller i glömska. Konstruktionen skelett/skinn är väl beprövad och ger kajaken enastående sjöegenskaper. Kajaken absorberar mycket av den energi som finns i vattnet genom att konstruktionen ger med sig precis som en stötdämpare. De flesta faltkajaker har dessutom luftkanaler i sidorna vilket ger en ännu mer dämpande effekt. Detta märks tydligare i större kajaker, tex. Aerius-2 där man nästan sitter som i en fåtölj i meterhög dyning. Det knirkar lite hemtrevligt i kajaken, men man märker inget speciellt…
Svår att välta
Luftkanalerna har även de egenskaperna att ge passform åt skelettet i monteringsfasen samtidigt som de ger en otrolig stabilitet i vattnet. Man skall bära sig mycket "korkat" åt för att lyckas välta en Aerius-1 eller Aerius-2 även olastad. Många använder den större som dykplattform…
Då jag är lite av en badkruka själv har jag ännu inte testat någon räddningsmanöver men enligt utsago skall det gå att häva sig upp med låg profil i de flesta faltkajaker utan extra hjälpmedel.
Fördomar? Det finns en del "fördomar" mot faltkajakerna som att de skall vara långsamma, tunga och underligt nog ömtåliga… Hastighetsmässigt skiljer de sig inte så mycket från sina hårda kusiner, det finns snabba och det finns långsammare faltkajaker. Samma sak gäller vikten. Jag har hyrt kajaker som vägt lika mycket som min egen fast de var gjorda av glasfiber…
Att en faltkajak skulle vara ömtålig kan kanske många olika länders militära organisationer motbevisa. Det svenska försvarets minsta "slagskepp" är tex. en Klepper, det är ingen slump att många fd. kustjägare är ägare av faltkajaker. Enligt utsago från Fliesbergs, håller en normal Klepper ca 15 år i kustjägarnas "ömma" händer… det säger väl en del om hållbarheten?
Som kuriosa kan nämnas att faltkajaken har varit i militär "tjänst" sedan andra världskriget.
Pris och underhåll
Tyvärr är faltkajakerna mycket dyra men det finns även billigare modeller som ligger nånstans i det övre prisskiktet för hårda kajaker. Det är absolut inga dåliga faltkajaker för det, vilket kan vara värt att komma ihåg! Priset kan också ställas mot vad det kostar att hyra förvaringsplats för en hård fullängdskajak, om man inte har tillgång till sådan hemma. Och ska du göra flygresor med din kajak, så har du snabbt tjänat in flatkajakens högre inköpspris.
Min pappa köpte en begagnad Aerius-2 för 6000 kr och efter lite handpåläggning ser den nästan ut som ny. Den är tjugo år i år… När duken ger med sig om kanske 5-10 år köper man helt enkelt en ny duk och båten blir som ny igen. Reparationen av duken om det går hål i duken är barnsligt enkel, solution och lappar precis som med cykeln! Det är också mycket enkelt att byta ut trasiga trä/aluminiumdelar av kajaken. Går en del sönder, kan man använda snöre/tejp för att stadga den under turen, sen är det bara att byta ut den när man kommer hem. Skelettet är så fiffigt uppbyggt att det inte gör något om en eller ett par delar är sönder… Kajaken är fullt sjöduglig ändå!
Ett litet tips!
Det går alldeles utmärkt att använda lagningslappar för lastbilsdäck för bottenduken, de har lagom storlek! Gå till närmaste däckverkstad och fråga snällt, lapparna kostar runt 10-20 kr st. De är dessutom snyggt avfasade till skillnad från de dukbitar som följer med rep. satserna från kajaktillverkarna.
Möjligheter
Faltkajaken skiljer sig ganska mycket från hårda kajaker genom att de har större användningsområden. Vill man är det enkelt att sätta på segel och vips har man en vacker liten segelbåt. Själv har jag inte använt mitt segel så mycket än… Jag skaffade seglet anpassat för Aerius-2 och konstaterade snabbt att det var lite väl "häftigt" för mig i enmanskajaken och utan större erfarenhet av segling. Så länge det var medvind var jag med i leken men… Skall testa i sommar igen på den större kajaken.
Det finns även att köpa fästen för utombordare och roddanordninar men man skulle lika gärna kunna göra dem själv om man är lite händig…
Själv brukar jag alltid ha med ett fiskespö som jag sätter i masthållaren (perfekt spöhållare!!) men eftersom jag är rädd att jag skall få upp gäddor, vilkas kroppar jag inte vill ha i kajaken brukar jag mest fiska från land. Risken att kroken skulle göra hål i gumibottnen är minimal. Jag är mer rädd för gäddlukten.
Slutord
Faltkajakerna har varit runt jordens alla hörn under de nästan hundra år den funnits… Sven Hedin hade Klepper med sig i bagaget, Dr Lindemann ensamseglade under 72 dagar tvärs över Atlanten på femtiotalet i en Klepper som mycket liknar den som finns idag.
Faltkajakerna är riktiga hantverk och otroligt skickligt konstruerade. Jag slutar själv aldrig att förvånas över hur smart de är byggda. Dessutom är de otroligt vackra båtar.
Men oavsett vilken kajaktyp man än väljer så är det viktigaste att man får tillfredställa sin paddlingslust och upptäcka nya underbara platser i kajaken!
Länkar
För den som vill veta mer om faltkajaker och olika tillverkare kan besöka Sven Siewers utmärkta site.
God tur!
Tim Forsström
Läs mer
Forumdiskussioner
- Paddling allmänt En fråga om vikt (och som är av vikt)
- Paddling allmänt Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare
- Paddling allmänt Vita fingrar efter paddling...
- Paddling allmänt Nödig i kajaken??
- Paddling allmänt Fransig kant på neoprenhalsmuff
- Paddling allmänt Öland runt
- Paddling allmänt Extra paddel, hur viktigt?
- Paddling allmänt Canadensare i aluminium från Jofa?
Beskriver utmärkt glädjen i kajakägandet. Till den diskussion om det praktiska som borde följa vill jag föreslå som ämne typer av flytvästar och kapell. Mvh Börje I.
vill gärna ha med min labbe mistänker att han inte kommer att hjälpa till
Jag har inte vart o läst här själv så många ggr så därav det sena "svaret"...
Visst går det att paddla en 2 mans klepper själv! tror det är bara bra att ha sällskap med sig så att kajaken inte blir alltför lätt i fören (vinden).
mvh Tim
Instämmer om gäddlukt. Värre fisk finns inte.
intressant
Jag är nog part i målet, har en nylingen inköpt Klepper själv efter 40 års abstinens. Tipset om att använda lagningslappar för lastbilsdäck för bottenduken var inte helt fel
Som andra påpekat, är en Klepper Aerius en utmärkt expeditionskajak, som blir bara bättre när den lastats ned en hel del. Med två vuxna ombord i den tvåsitsiga Aerius II blir vindfånget i fören väl stort om man inte lastar
med 20-40 liter vatten i fören.
Moderna Klepprar har höjbart säte, men tänk på att stabiliteten sjunker med höjden på sätet -
vi gick för långt, visade det sig, när den nästan tomma Kleppern slog runt för oss en vacker vårdag för några år sedan - det var bara
tre grader i vattnet, och vi var en bit ut från land! Allt gick till sist bra, tack vare god klädsel och att det kom en fiskebåt och plockade upp oss :-)!
Tipset om lastbilslappar var utmärkt!
Tord