Självräddning

Hej hej,
Nu har jag kommit igång med paddelträningen. Det är kul och går rätt bra. Fixar lågt stöd, kantning, "stoppsladd" och självräddning. Nästa mål blir högt stöd.

Problemet med att få plats med fötterna (strl 46 i en Mira 485) som jag skrev om i en annan tråd har i stort sett löst sig. Fick tips om en tillbehörssats som flyttar Smarttrack-pedalerna uppåt i kajaken. Det är fortfarande trångt, men jag slipper i alla fall att ha fotstöden i hålfoten utan kan ha dem på "trampdynan" i stället.

Men nu till frågan: Om man läser om självräddning och tittar på Youtube ser man ofta - inte alltid - att man ska klättra upp på akterdäcket och sedan hasa sig fram mot sittbrunnen. Jag förstår inte poängen med det. Är det inte bättre att hiva sig upp över sittbrunnen direkt? Det går ju i alla fall betydligt snabbare att få ner rumpan i sittbrunnen med den tekniken. Eller finns det någon aspekt jag har missat och som visar sig i skarpt läge med hög sjö? Jag har bara övat i lugna vatten.

Hej hej,
Nu har jag kommit igång med paddelträningen. Det är kul och går rätt bra. Fixar lågt stöd, kantning, "stoppsladd" och självräddning. Nästa mål blir högt stöd.

Problemet med att få plats med fötterna (strl 46 i en Mira 485) som jag skrev om i en annan tråd har i stort sett löst sig. Fick tips om en tillbehörssats som flyttar Smarttrack-pedalerna uppåt i kajaken. Det är fortfarande trångt, men jag slipper i alla fall att ha fotstöden i hålfoten utan kan ha dem på "trampdynan" i stället.

Men nu till frågan: Om man läser om självräddning och tittar på Youtube ser man ofta - inte alltid - att man ska klättra upp på akterdäcket och sedan hasa sig fram mot sittbrunnen. Jag förstår inte poängen med det. Är det inte bättre att hiva sig upp över sittbrunnen direkt? Det går ju i alla fall betydligt snabbare att få ner rumpan i sittbrunnen med den tekniken. Eller finns det någon aspekt jag har missat och som visar sig i skarpt läge med hög sjö? Jag har bara övat i lugna vatten.
Brukar kroka i ytterben i sittbunnen sedan rulla upp och då hamnar rumpan rätt.
Problemen brukar vara kapell som hamnar under rumpan eller kanoten slår över till motsatta sidan.

Beror på din balans, din kajak och vädret. Alla sätt som funkar är ju bra. Testa i vågor och vind under säkra förhållanden :)
Man behöver en hel repertoar av själv räddningar beroendd på väder och situation - bra att öva på tex re-entry med flottör som nästa steg.

Även bra att öva på vanlig flottör-räddning - jag tycker om att göra hälkroken tillsammans med flottör, då ligger jag på rygg i vattnet med paddeln bakom nacken, tar tag i den med armarna, lägger upp benet som är längst bort från kajaken i sittbrunnen och krokar i med hälen för att sedan landa i sittbrunnen och "skruva in mig"

Även bra att öva på vanlig flottör-räddning - jag tycker om att göra hälkroken tillsammans med flottör, då ligger jag på rygg i vattnet med paddeln bakom nacken, tar tag i den med armarna, lägger upp benet som är längst bort från kajaken i sittbrunnen och krokar i med hälen för att sedan landa i sittbrunnen och "skruva in mig"
Det där har jag svårt att se framför mig. Finns det på Youtube tro?

Här har du 2 olika videos som jag tycker är vettiga.

Självräddning

Kamraträddning

Men som med mkt annat så kommer detta till sist att handla en hel del om personliga preferenser.
Kolla runt och öva öva öva för att hitta det som funkar för dig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Självräddning i en Havspaddeln Eskimå mm Paddling allmänt 31
Merckx självräddning Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg