Oberoende genom Utrustning

Hej!
Ser Ni Berghaus Vulcan/Tentipi Safir 7 Light/Gumotex Solar som vandringsalternativ? Jag planerar vandring/paddling i framtiden och vill klämma ned Gumotex Solar uppblåsbar kanot (Packstorlek 54 x 39 x 24 cm) och Tentipi Safir 7 Light tältkåta (Packstorlek Ø20 x 62 cm) i samma ryggsäck, min Berghaus Vulcan kopia. Är det möjligt?

Jag vet att jag behöver/vill medtaga hängmatta, stormkök med gas... kläder, mat, husgeråd och first aid kit, sovsäck, kuddar 2 uppblåsbara och uppblåsbart liggunderlag. Drömutrustning ja ;) och jag vill vara oberoende till och med vid encountering vattendrag och sjö och/eller lugnt hav.

Jag har inte ryggan hos mej utan den är magasinerad en timme bort.
 
Jag föreslår en packraft istället. Mkt lättare, och mer lämpligt att ha i ryggsäcken vid vandring. Finns ett antal olika, väger bara några kg, och har liten packvolym.

Då får man plats med allt i en stor ryggsäck.
 
Jag ser inget av det där som vandringsalternativ, på tok för tungt. Det ser ut som att det går att få ner i ryggsäcken, men bara kanoten väger lika mycket som min normala packning med en veckas mat. Tältet är orimligt för en person också, och så en hängmatta på det?
 
Yep, skaffa ett tält som väger max 1.5-2kg. Sen en packraft med tillbehör som väger 3-5kg, beroende på vad man väljer.

När det gäller val av packraft beror det på hur mkt man tänkt sig att paddla. Finns väldigt lätta som är avsedda att korsa vattendrag korta bitar, och lite tyngre och bättre som man kan paddla långt med.

En uppblåsbar kanot som Gumotex är alldeles för tung för vandring.
 
Det ser absolut inte ut som en packning för 1 person, du har en ganska okej upplåsbar kajak för 1-3 personer och ett tält för 6-8.

Om inte en hög hastighet på vattnet är absolut jättehög prio så håller jag helt med föregående poster om att skaffa en lättvikts packraft i stället, helt klart tillräckligt för att korsa de flesta vattendrag och kan rentav vara bättre i strömmande vatten (om det är lite stenigt) än de flesta ihopfällbara/upplåsbara kajakmodellerna som är i närheten av vandringsacceptabel vikt.

Tält är ett val som till stor del behöver anpassas efter var och när du ska vandra men du bör absolut sikta på ett 1-persons eller möjligen ett litet 2-personstält på sådär 1-2kg ifall du även ska bära med någon form av flytetyg.
 
Oberoende blir man inte genom utrustning, det blir man genom kunskap.
Och ditt inlägg visar att du saknar även mest grundläggande kunskap.
Åt andra sidan, tält och kanot medger att du adderar 1-2 Sherpan till din packlista för att konka runt din 50+kg packning.
 
Rörlighet förutsätter lätt packning. Att kunna bruka sin medförda, bärbara packning, kräver just det friluftsdygn. Börja där.

go tur
 
Det ser absolut inte ut som en packning för 1 person, du har en ganska okej upplåsbar kajak för 1-3 personer och ett tält för 6-8.

Om inte en hög hastighet på vattnet är absolut jättehög prio så håller jag helt med föregående poster om att skaffa en lättvikts packraft i stället, helt klart tillräckligt för att korsa de flesta vattendrag och kan rentav vara bättre i strömmande vatten (om det är lite stenigt) än de flesta ihopfällbara/upplåsbara kajakmodellerna som är i närheten av vandringsacceptabel vikt.

Tält är ett val som till stor del behöver anpassas efter var och när du ska vandra men du bör absolut sikta på ett 1-persons eller möjligen ett litet 2-personstält på sådär 1-2kg ifall du även ska bära med någon form av flytetyg.
Vill ändå tro på kvalitet = Naturkompaniet/Tentipi/Gumotex...
 
Jag föreslår en packraft istället. Mkt lättare, och mer lämpligt att ha i ryggsäcken vid vandring. Finns ett antal olika, väger bara några kg, och har liten packvolym.

Då får man plats med allt i en stor ryggsäck.
Känns som NK ger livstids garanti på kvalitetsprodukter. Jag stannar hos dem.
 

Liknande trådar