Inte helt glad... :-(

Hej,
Orkar ni med en nybörjarfråga till?

Premiärpaddlade min nya kajak i förrgår. Den gick finfint, men - och det är ett rätt stort "men" - jag får inte riktigt plats med fötterna. Om jag sitter som jag vill sitta, med benen längs skrovet och fötterna vinklade ut mot pedalerna, finns det bara EN möjlig (och väldigt trång) fotplacering. Fötterna trycker också delvis mot roderdelen av pedalen (Smart Track) så det blir ett litet roderutslag varje gång jag trycker till.

Boven i dramat är, tror jag, att pedalerna är monterade på en "låda", detta för att de ska hamna mer mot mitten och möjliggöra paddling med benen parallella. En annan bov är antagligen stora fötter (strl 46 i neoprenskor).

Nu till frågan: Lådan är inte monterad med skruvar utifrån utan fastlimmad(?) mot skrovsidan. Kan man ta bort lådan och till vem vänder man sig lämpligen då?

Senast ändrad:
Kanske bäst att fråga säljaren om råd? Jörgen på Kajaksidan får nog anses som en av de kompetentaste kajaksäljarna i Sverige och paddlar flera olika typer av kajaker.

Provsatt du inte kajaken innan köp? Skostorlek 46 och 63 kg lätt är inte jättevanligt. Jag har ibland problem att få plats med mina 42or med neoprenskor i vissa kajaker.

Kanske bäst att fråga säljaren om råd? Jörgen på Kajaksidan får nog anses som en av de kompetentaste kajaksäljarna i Sverige och paddlar flera olika typer av kajaker.

Provsatt du inte kajaken innan köp? Skostorlek 46 och 63 kg lätt är inte jättevanligt. Jag har ibland problem att få plats med mina 42or med neoprenskor i vissa kajaker.
Yep, jag pratade med honom i dag. Det var möjligt att fixa, men ingen helt enkel operation. Fick rådet att sitta stilla i båten (häpp!) och känna mig för ett tag. Har också flyttat fram själva roderdelen av pedalen så jag inte kommer åt den så lätt.

44,5 i vanliga skor men 46 i neoprenskor för att få plats med torrdräkten. Provsatt innan köp men i strumplästen och tänkte mig inte riktigt för. Mitt fel helt och hållet, ingen skugga över Kajaksidan.

Det låter som ett klokt råd att först flytta fram pedalerna, innan du börjar bygga om. Kanske hjälper det också att sitta med hälarna närmare varandra, men då kanske du inte sitter som du vill.

Jag skulle också lyssnat på Jörgen.

Det låter som ett klokt råd att först flytta fram pedalerna, innan du börjar bygga om. Kanske hjälper det också att sitta med hälarna närmare varandra, men då kanske du inte sitter som du vill.

Jag skulle också lyssnat på Jörgen.
Jag har hälarna kloss mot varandra för att öht få plats… Om jag sitter med benen parallellt funkar det bra, men så vill jag helst inte sitta

Flytta fram hela pedalanordningen förbättrar situationen, men då tappar man väl lite av stöd och rätt position som jag har förstått det.

Ja ja, det löser sig kanske. Har bara paddlat runt en mil hittills.

Flytta fram hela pedalanordningen förbättrar situationen, men då tappar man väl lite av stöd och rätt position som jag har förstått det.
Nja, behovet av stöd är mycket mindre i en roderkajak. Roderlösa kajaker styrs i huvudsak genom krängning. Krängs kajaken åker akter och ibland för även fören upp ur vattnet vilket gör den mycket lättsvängd. Turkajaker kan bli tunga att kränga och utrustas därför med en skädda vilken justerar lateralplanet och hur kajaken styr mot vind. Skädda uppe, kajaken styr upp mot vind, skädda nere kajaken faller av till halvvind och kan oftast hyggligt enkelt styras ner till läns.

Pedal och pinnstyrning kräver båda benutrymme för manövrering.

Nja, Jörgen paddlar väl helst roderkajaker och de har ju knappt några seriösa skäddakajaker på kajaksidan. Han brinner väl för snabbpaddling, och inte teknisk paddling med styrtag, kantning och roll. Vid sån paddling vill man ha kontakt med skrovet med knäna, och inte sitta med benen ihop som Jörgen gör i många klipp på Youtube. Jag är inte så imponerad av hans utlärning av motionspaddling till nybörjare. Man får snabbheten, men missar kontrollen av kajaken.

Nja, Jörgen paddlar väl helst roderkajaker och de har ju knappt några seriösa skäddakajaker på kajaksidan. Han brinner väl för snabbpaddling, och inte teknisk paddling med styrtag, kantning och roll. Vid sån paddling vill man ha kontakt med skrovet med knäna, och inte sitta med benen ihop som Jörgen gör i många klipp på Youtube. Jag är inte så imponerad av hans utlärning av motionspaddling till nybörjare. Man får snabbheten, men missar kontrollen av kajaken.
Jag tänker att även om man i huvudsak tänker ägna sig åt "roderpaddling" vill man ha kontakt med kajaken. Ett lågt stöd skulle kännas både vingligt och knepigt om man inte kan trycka benen mot skrovet. Tror jag. Ska ut och testa i helgen så får vi se.

Jag tänker att även om man i huvudsak tänker ägna sig åt "roderpaddling" vill man ha kontakt med kajaken. Ett lågt stöd skulle kännas både vingligt och knepigt om man inte kan trycka benen mot skrovet. Tror jag. Ska ut och testa i helgen så får vi se.
jo du får en vingligare färd utan benstöd. Det är lite av säkerhetsfråga tycker jag, speciellt för nybörjare, men ska man tävla eller paddla plattvatten rakt fram så kanske det är bättre.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg