Gottern har blivit en utgångspunkt för vårt friluftsliv. Här kommer berättelser och bilder från resorna längs Vojmån samt diverse andra äventyr i naturen med och utan skidor, på två hjul och med paddel.

55 år från Boden och jobbar i Skellefteå. Gillar frilufts aktiviteter kajak, kanot, fiske, vandring och skidåkning. Inte extremt men gärna fysiskt ansträngande. Tycker om att vistas i fjällen och då ofta i Kittelfjällområdet som vi brukar åka till både sommar och vinter.

Användarnamn: gottern

Intressen: Fiske, Vandring, Turskidåkning, Navigering, Paddling, Utförsåkning, Havskajak

Marsch i fjällvärlden

Det började som en kul grej 2004 då jag om min yngre dotter Irene gjorde en resa till Hemavan. Vi skulle "fjällvandra" upp mot Viterskalet hade vi tänkt. Inte särskilt mycket packning så med tiden blev tempot högre och högre och skavsåren bara kom. Snabbt hade vi anlänt till Viterskalsstugan. Efter en stunds funderande drog vi småjoggande vidare, vi brakade iväg till Syterstugan och kom fram präktigt trötta. Knappt orkade vi fixa mat. Känslan att ligga i sängen och känna hur det kryper i benen är oslagbar.

Dagen efter bar det av hemåt samma väg. Närmare Hemavan vid skidbackarna började benen och knäna säga i från. Sista biten blev en sakta lunk och i Vilhelmina var det nästa omöjligt att få med sig benen ut ur bilen för att köpa korv.

Våra turer med Havskajak

Vi har paddlat havskajak sedan 2003-2004. Innan jag fyllde 50 bestämde jag mig för att försöka lära mig två saker, att paddla havskajak och att segla kite på vintern. Jag gick då en kajakkurs med främjarna i Luleå och kitekurs med ett entusiastiskt gäng ute på Lövskär en kall februaridag. Sedan köptes utrustning. Det har blivit rätt mycket kajak men mindre med kite men jag hoppas att det ska bli mer av det också vad det lider.

Vi är ju bosatta i Boden och därför har vi hållit oss mest i dessa trakter , ofta i Råneälven i närheten av Gunnarsbyn med omnejd. En trevlig dag var jag paddlade strax isen hade gått i vårfloden.

2000 talet, mao nu och då säger vi år 2002.

Förutom en slalomresa till Kittelfjäll år 1997, då jag bodde i en stuga i Bergsjön, så återknöts kontakten med Vojmån 2002.

På vinst och förlust, varför inte, lagomt långt bort från Boden, delvis bekant med trakten och med ett gemensamt intresse för natur, strapatser och fiske packar vi oss i väg med målet Gottern med kanot men utan kanotvagn.

Nästa kontakt med Vojmån.

Nu har Henriksfjäll legat i träda några år.

I slutet av 70-talet, efter gymnasiet i Umeå/Skellefteå och lumpen i Sollefteå återknyts kontakten med Borkan. Med Karin och hennes föräldrar, Henrik och Anne Marie, tillbringar vi några år med att pimpla ännu tidigare på mornarna ute på norra Fättjarn. Henrik och Anne Marie är mormor och morfar till våra barn Hanna och Irene.

Varför är vi just här? Lite historik.

Mina föräldrar var mycket fiskeintresserade sommar som vinter. Pappa  från Norrbyskär och mamma från Vindeln. Tillsammans med sina vänner åkte de till Kittelfjäll och jag minns namnet Fågelstams som jag tror att det var en stuga. De körde en "bubbla" med regnr AC 27212 med skidorna fäst bak på motorluckan. Måste ha varit i slutet av 50-talet.

Jag fick, eller tvingades, följa med när min ålder inte var inne, dvs för stor för att ha barnpassning hemma och en bra resekamrat (bära, hjälpa till och åka skidor). Nu är året nästa tonår, mellanstadiet och jag hugger till med 1964.