Gottern har blivit en utgångspunkt för vårt friluftsliv. Här kommer berättelser och bilder från resorna längs Vojmån samt diverse andra äventyr i naturen med och utan skidor, på två hjul och med paddel.

55 år från Boden och jobbar i Skellefteå. Gillar frilufts aktiviteter kajak, kanot, fiske, vandring och skidåkning. Inte extremt men gärna fysiskt ansträngande. Tycker om att vistas i fjällen och då ofta i Kittelfjällområdet som vi brukar åka till både sommar och vinter.

Användarnamn: gottern

Intressen: Fiske, Vandring, Turskidåkning, Navigering, Paddling, Utförsåkning, Havskajak

Marsch i fjällvärlden

Det började som en kul grej 2004 då jag om min yngre dotter Irene gjorde en resa till Hemavan. Vi skulle "fjällvandra" upp mot Viterskalet hade vi tänkt. Inte särskilt mycket packning så med tiden blev tempot högre och högre och skavsåren bara kom. Snabbt hade vi anlänt till Viterskalsstugan. Efter en stunds funderande drog vi småjoggande vidare, vi brakade iväg till Syterstugan och kom fram präktigt trötta. Knappt orkade vi fixa mat. Känslan att ligga i sängen och känna hur det kryper i benen är oslagbar.

Dagen efter bar det av hemåt samma väg. Närmare Hemavan vid skidbackarna började benen och knäna säga i från. Sista biten blev en sakta lunk och i Vilhelmina var det nästa omöjligt att få med sig benen ut ur bilen för att köpa korv.