Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

Familje-fjällvandring med Friluftsfrämjandet 240831-0901

Vi var två familjer som höll i en fjällvandring med tältövernattning i Oviksfjällen. Förra året höll vi i en liknande vandring.

Turen hölls genom Friluftsfrämjandets koncept Äventyrliga familjen.
Vi gick, lunchade med härliga utsikter, åt massa blåbär (och lite hjortron), tältade vid en sjö, eldade, kollade på vattenfall och besökte Stenhyddan.

Turen började och avslutade vi på en stor parkering vid stugor uppe på Hovdehögens södra sluttning.

Totalt blev turen 20 km fördelat på två dagar. 692 meters stigning.
Första delen turen gick på en grusväg i en skidbacke. Det gick uppför.

Vi kom till vandringsleden och snart till en fin utkiksplats.

Första lunchen blev vid Hovdetjärn.

Tälten satte vi upp på norrsidan av Backtjärnen. Sedan var vi några som gick till ett vattenfall och följde bäcken uppströms.

Det var lite spännande för barnen att ta sig över ett blockfält.

Middag på tältplatsen.

Killarna spelade kort i det närbelägna vindskyddet.
Kvällen avslutades med eldning vid vindskyddet.

Vädret för dag två såg ut att bli bra.

Som första steg gick vi upp till vindskyddet ovanför Tempeltjärnen.

Vid vindskyddet ovanför Tempeltjärnen åt vi lunch.

Efter lunchen delade vi gruppen då några behövde gå till bilen och avsluta turen medan vi var några som gick till Stenhyddan.

Vädret blev allt finare och det blev en skön avslutning på turen genom att gå ner tillbaka mot Hovdehögen, passera passet väster om fjället och gå ner till bilarna.

Storkluken vid Storlien 240915

En dagstur från Storlien till Klukstugan och Storklukens topp, och sedan tillbaka till Storlien. Fina höstfärger och vyer.

Jag följde vandringsleden från Storlien till Klukstugan. Den var inte så bra markerad och det var blött på många ställen.

Dagstur i Oviksfjällen 240908

Detta blev en längre dagstur där jag besökte några platser jag inte varit på innan. Kul!

Jättefina höstfärger på kalfjället och massor med blåbär att äta.

Paddling på helt stilla Storsjön 240907

En väldigt kort men fin kajaktur vid Sunne kyrka. Det blåste inget så sjön låg helt blank.