Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

Åreskutan med barnen 25 augusti 2024

Kabinbanan upp. Gick upp till toppstugan i dimma. Goda våfflor där och sedan gå ner till dalbotten. En fin tur i ok väder.

10 km. 176 meter upp och 1048 meter ner.

Barnen tyckte var kul att åka kabinbanan.

Frasiga goda våfflor i toppstugan.

Toppen!

Fjällskära.

Vi hängde rätt länge och tittade på de som startade skärmflygning vid kabinbanans toppstation.

Det kom lite hagel vid ett tillfälle. Annars hade vi fint väder mestadels.

På ett ställe går vandringsleden över en cykelled. Det finns bänk på bron, så där kollade vi på många som kom i full fart och hoppade. Kul!

Storkluken vid Storlien 240915

En dagstur från Storlien till Klukstugan och Storklukens topp, och sedan tillbaka till Storlien. Fina höstfärger och vyer.

Jag följde vandringsleden från Storlien till Klukstugan. Den var inte så bra markerad och det var blött på många ställen.

Dagstur i Oviksfjällen 240908

Detta blev en längre dagstur där jag besökte några platser jag inte varit på innan. Kul!

Jättefina höstfärger på kalfjället och massor med blåbär att äta.

Paddling på helt stilla Storsjön 240907

En väldigt kort men fin kajaktur vid Sunne kyrka. Det blåste inget så sjön låg helt blank.