Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

Dagstur i Oviksfjällen 240908

Detta blev en längre dagstur där jag besökte några platser jag inte varit på innan. Kul!

Det var blåsigt denna dag men samtidigt varma vindar.

Jättefina höstfärger på kalfjället och massor med blåbär att äta.

39 km och 1419 höjdmeter

Jag ville testa att gå leden från vägen mellan Bydalen och Gräftåvallen upp mot Dromtjärnarna. Så där började och slutade jag turen.

Bastuån passerades på en stor bro.

Snart kom jag in i naturreservatet med fantastisk skog. Det här reserverat skulle jag ville utforska mer!

Jag älskar verkligen att vandra i skog under sensommar och höst: fina färger, lagom varmt och inga mygg.

Rastdalen heter tydligen denna lilla sänka. Här hade man kunnat tälta.
Massor med blåbär åt jag. Hönsbären lyste röda.
Uppe på kalfjället bjöds det på fantastiska vyer.

Här tittar jag mot Dromskåran och fjället Drommen.

Jag testade att gå på Tieknippens nordsida mot Björndalens vindskydd. På nordsidan var det lite väl stenigt och någon ravin att korsa, så inte helt optimalt för vandring.

En stenskvätta satte sig på en sten nära mig.

Vid Björndalens vindskydd var det väldigt blåsigt. Bra med vindskydd just där tänkte jag. Jag skrev in mig i besökarhäftet, för säkerhets skull.

Från vindskyddet ville jag gå till Prästlekarfjället, som jag och Peter misslyckas att gå upp på i februari. För att komma dit behövde jag vada över Prästlekarån. Här valde jag mellan att vada över det officiella vadstället (länge nerströms längs leden) eller på en plats mer i min färdriktning. Jag valde det senare för att spara distans och höjdmeter och det gick bra. Se bild nedan. Endast 2-3 dm djupt vatten.

Efter vadet tog jag sikte på toppen av Prästlekarfjället.
Under uppstigningen började jag känna av min onda häl på ena foten. Bra då med stavar för att avlasta benen.

Så vackert med höstfärgerna i fjällbjörkskogen.
Krypljung.
Uppe på Prästlekarfjället.

Det var som väntat blåsigt på toppen.

Prästlekarfjället. Inte så brant och avancerat men tjusig utsikt från toppen.

Från Prästlekarfjället tog jag sikte på Storfjället, via bron över Prästlekarån.

Lättgången terräng. Perfekt underlag!

På väg ner mot Prästlekarån. Finfina röda färger.
Falkfångarfjället på andra sidan dalen.
Prästlekarån. Har satt jag och åt lite och svalkade min häl som jag hade ont i.

Efter bron var det bara att ta sikte på Storfjällets topp.

Mycket ren spridda här och var i området.

Uppe på Storfjällets topp. Här blåste det på.

Nu kom den etapp jag sett fram emot mest på turen: att gå från toppen i lätt nerförsbacke ner mot Dromtjärnarna. Som på en mjuk bergsrygg med fint underlag  och dessutom i frisk medvind.

Här har jag passerat Falkfångarfjällets vindskydd och har fin vy mot Drommen.

Jag följde leden mellan Falkfångarfjällets vindskydd och Dromskåran. När jag var nästan längst ner på den leden vek jag av mot nordost och genade bort mot leden jag hade börjat på. Det var skönt att blöta ner fötterna på myrarna.

Det var så skönt att åter kommer ner i skogen njuta av denna fina skog, med några höstgula träd här och var samt gula löv på stigen ibland.

Strax efter bron över Bastuån kom jag tillbaka till bilen.
Det blev en ganska lång dagstur: 39 km. Längre än vad min häl hade önskat, men det hoppas jag den kan komma över och förtränga och snabbt återhämta sig.

2024-09-09 23:17   Öhrnell
Vilken fin tur och underbara bilder. Man blir verkligen inspirerad!

Storkluken vid Storlien 240915

En dagstur från Storlien till Klukstugan och Storklukens topp, och sedan tillbaka till Storlien. Fina höstfärger och vyer.

Jag följde vandringsleden från Storlien till Klukstugan. Den var inte så bra markerad och det var blött på många ställen.

Paddling på helt stilla Storsjön 240907

En väldigt kort men fin kajaktur vid Sunne kyrka. Det blåste inget så sjön låg helt blank.

Sundsby på Tjörn 240906

En lite ovanlig arbetsdag med vandring vid Sundsby säteri. Tillsammans med några andra undersökte vi hur naturvägledning på vandringsleder i området kan utvecklas. Ett fint område som jag gärna återbesöker, och då med familjen.