Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 73 Laugaröy - Florvågöyna

Med full knottdiciplin på myggnäten tog det lite längre tid på morgonen. Plus att jag verkar ha tappat bort min norgekarta 17 (norr om bergen) så lite svordomar slank det ur mig när jag letade. Men vid nio var jag på vattnet.

Det var lite kyligt med ca 15 C och moln men solen började titta fram vid 11 tiden så blev det varmare.

Dag 72 Rotavika - Laugaröy

Nu när det börjar närma sig halvvägs (inte riktigt där än) så gick min gamla lagning av paddeln sönder. Så nu snurrar högerbladet ibland när jag tar i. Förhoppningsvis håller det med lite tejp tills jag kommer inomhus och kan försöka limma.

Jag passerade Fitjar och det var en del möjliga tältplatser på öarna där  omkring.

Dag 71 Haugesund camping - Rotavika

Efter lite grubblerier på kvällen bestämde jag mig att köra en kompletterings handling på morgonen för att satsa på Florö som nästa depå. Så in på kiwi kl 7 och irra runt, har fortfarande inte hittat någon torrmjölk i norge så blomkålssoppa får duga så länge. Med handlingen så kom jag iväg kl 10 men vädret var bra så strax var jag vid Bömlafjorden.

Efter ha korrsat fjorden syntes en glaciär skymta fram mellan bergstopparna.

Dag 70 Loten - Haugesund Camping

Med 5-6 ms motvind till sned motvind gjorde jag planen att inte ge mig ut efter Haugesund där mer oskyddat kust tar vid. Speciellt som det kan vara svårt att hitta lägerplatser.

Just av landstingsmöjligheterskäl hade jag tidigare avskrivit Haugesund som handlingsstad men tänkte att det fick lösa sig.

Dag 69 Ölberg - Loten

Boknafjorden avklarad!

Det var en av överfarterna jag var mest nervös över. Mestadels på grund av sjökortet men det var helt lungt.