Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 69 Ölberg - Loten

Boknafjorden avklarad!

Det var en av överfarterna jag var mest nervös över. Mestadels på grund av sjökortet men det var helt lungt.

Med flerfiliga farleder från alla håll, en malströms rondell och varningar för bordande lotsar förväntade jag mig en himla trafik. Men såg bara två fartyg som inte korsade min väg (och så färjorna förstås).

Spöregn till höger längst inne i fjorden och solsken ute där jag höll till.

Men innan jag korsade fjorden hade jag lunch på ön innan och där fanns det gått om ställen att gå iland.

När jag väl korsat fjorden med sikte på Vestre Bokn hade jag spannat in en genväg ut mot Haugsund.

Där jag tyckte att det borde gå att paddla igenom. Men när jag kom till bilbron var den näst till ofarbar.

Men den var precis att kajaken kom igenom, men sen tog det stopp direkt efteråt.

Lite sur över att genvägen inte funkade (och att jag kollat på satellit innan) fick jag paddla runt istället. Men tyckte att kartan inte stämde på flera platser. För jag hade ju paddlat in i helt fel vik.

Lägerplats var lite svårt att hitta men fann en plats på tredje spänningen.

Jag fick ihop 50 km varav minst 5 km gick åt till felorienteringen.

Dag 118 Oteren torkfest

Ja då har jag tagit mig till Signaldalsälvens myning och ska påbörja logistik övningen som var idén till hela projektet. Att det går att runda Sverige (och Norg*) med rätt kort bärning och landtrasport.

Den norska kusten visade sig vara betydligt snällare än vad alla skrönor verkade säga. Störst vågor hade jag strax innan Halmstad men de kunde jag inte räkna som stora vågor eftersom jag skulle paddla längs med norska kusten. Nu paddlade jag ju visserligen inte när det blåste som mest och så hade jag ju medvind i stort sett hela norgesträckan. Hade det blåst med samma styrka åt andra hållet då hade jag nog fått ge upp.

Dag 117 Eriksholmen - Oteren

Denna sista av Atlanten dagar bjöd på vad alla andra som paddlar norge skulle beskriva som rätt bra paddelväder. Till att börja med 10 ms motvind men soligt och 15 C. Själv tyckte jag att motvinden var lite motig och blev ibland nästan stilla stående i vågskvalpet. Men med lite extra tryck i paddlingen kom jag framåt.

Dag 116 Rödberg - Eriksholmen

I fjordarna gäller det ha koll på väderleksorterna för yr "i närheten" gav mig prognos för Lyngseidet och missade att det skulle blåsa 14 ms motvind i Tjörnberg.

Så när tältbågarna viker sig i byvindarna får man säga att det blåser på riktigt då? Det vara bara att vänta tills det blåste aningen mindre och jag skulle bara behöva paddla 2 km innan jag skulle passera vindgränsen.