Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 70 Loten - Haugesund Camping

Med 5-6 ms motvind till sned motvind gjorde jag planen att inte ge mig ut efter Haugesund där mer oskyddat kust tar vid. Speciellt som det kan vara svårt att hitta lägerplatser.

Just av landstingsmöjligheterskäl hade jag tidigare avskrivit Haugesund som handlingsstad men tänkte att det fick lösa sig.

Men illusionen om en kort halvdag försvann snabbt i motvinden då medelhastighet sjönk till 4,5 km/h.

Lunch intogs i en fårhage innan Haugesund. De norska fåren är terränggående, något annat kan inte sägas.

Karmsundsbron passerades i strömslak, hade jag varit tidigare hade jag fått lite mer hjälp av tidvattenet.

Jag fortsatte genom sundet och kom på att det är bra att blicka bakåt ibland då det är en trafikerad farled. Tur var det för ett grönt fartyg hade smugit sig ikapp och jag satte fart mer åt sidan. Först när vi låg jämnsides hördes motors buller.

Mycket och stor industri paddlades förbi.

Sen var det här med att ta sig till campingen. Första försöket med satellit hade visat en sandstrand med promenadväg inklämd mellan alla industrier.

Men den hade en blockad-läns och ingen sand längre.

Så jag fick fortsätta försöka utan tydlig plan på sattelitbilderna, men  till slut hittade jag ett perfekt upptag.

Men krävde en 600 m kärrtransport till campingplatsen.

Med irrvägarna blev det 32 km idag.

Dag 118 Oteren torkfest

Ja då har jag tagit mig till Signaldalsälvens myning och ska påbörja logistik övningen som var idén till hela projektet. Att det går att runda Sverige (och Norg*) med rätt kort bärning och landtrasport.

Den norska kusten visade sig vara betydligt snällare än vad alla skrönor verkade säga. Störst vågor hade jag strax innan Halmstad men de kunde jag inte räkna som stora vågor eftersom jag skulle paddla längs med norska kusten. Nu paddlade jag ju visserligen inte när det blåste som mest och så hade jag ju medvind i stort sett hela norgesträckan. Hade det blåst med samma styrka åt andra hållet då hade jag nog fått ge upp.

Dag 117 Eriksholmen - Oteren

Denna sista av Atlanten dagar bjöd på vad alla andra som paddlar norge skulle beskriva som rätt bra paddelväder. Till att börja med 10 ms motvind men soligt och 15 C. Själv tyckte jag att motvinden var lite motig och blev ibland nästan stilla stående i vågskvalpet. Men med lite extra tryck i paddlingen kom jag framåt.

Dag 116 Rödberg - Eriksholmen

I fjordarna gäller det ha koll på väderleksorterna för yr "i närheten" gav mig prognos för Lyngseidet och missade att det skulle blåsa 14 ms motvind i Tjörnberg.

Så när tältbågarna viker sig i byvindarna får man säga att det blåser på riktigt då? Det vara bara att vänta tills det blåste aningen mindre och jag skulle bara behöva paddla 2 km innan jag skulle passera vindgränsen.