Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 91 Lysöysundet - Brandsöya

Jag tog det lungt på morgonen och packade ihop i lung och ro med en liten sovmorgon. Väldigt skönt med torra underställ och nu när det är lite kallare så höll de sig mestadels torra trots regn och blåst under dagen.

Till lunch hade jag sällskap av några "strandsparvar" som hoppade runt på stranden. Men på bild blir de rätt gömda.

Det finns nu mer gått om stränder att gå iland på, bra när tidvattenet ökar. Jag hade fortsatt medvind i grådiset men det gäller att hålla koll på storbåtarna. Vid Stocksund svängde en runt hörnet, men jag var en bit ifrån dess fortsatte riktning.

Med sattelit span hade jag sett en möjlig lägerplats som också var något väderskyddat. Det är spännande och se en plats om den är bra eller inte, speciellt när de inte syns fören man paddlat riktigt nära.

Men det var en bra plats och sanden var blöt så kärran kunde hjälpa till med transport. Både plan mark och inga knott på denna tältplats.

Det blev 39 km och jag får se vad morgondagen blir, för det väntas både regn och vind.

2024-08-18 22:51   SyngIA
Jag ser i alla fall en fin strandpipare på bilden, de bör vara vanliga att se 🐧🙂

2024-08-18 23:00   SyngIA
Bör vara större strandpipare https://sverigesradio.se/artikel/6754804

Dag 122 Fjället - Kilpisjärvi

Det var lite regn och lite mulnare denna dag men det var bara fortsätta. Dock med lite förvirring om vad klockan var för telefonen had fått finsk kontakt så tiden hade hoppat en timme.

Efter lite tekniska bärningar över några åsar och bäckar kunde jag börja rulla kajaken igen. Efter några timmar så nådde jag denna vy. Sehr schön.

Dag 121 Gappohytta - Fjället

I stugan hade jag sällskap av en tysk och två finländare, väldigt tacksam för att jag inte behövde hämta vatten som var 700 m bort.

Jag kunde även värma och torka paddelklädderna ytligare som vidare deparistering. Speciellt skorna kräver extra värme.

Dag 120 Rognli - Gappohytta

När jag inte behöver byta kläder och kajaken var mestadels packad gick morgonbestyren snabbt och jag var på rull redan 7.30.

Stigen var en fyrhjulingsväg så jag kunde fortsätta rulla kajaken på kärran. Men när det började stiga så blev det mer och mer sten på stigen så 4 km/h gick ner mot 2.9 km/h ju mer tekniskt det blev. Men 4 km tog jag mig.