Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 90 Storfosna - Lysöysundet

Gårdagens knott hade satt viss skräck i att lämna tältet, men en lätt morgon bris gjorde det hanterbart. Jag kunde till och med fota soluppgång innan jag flydde tillbaka in i tältet.

När jag väl kommit iväg och jag blinkat ut de sista knotten ur ögonen passerade jag Kjeungskjaerets fyr. Den ser rätt intressant ut och hade jag vetat om den så hade jag passerat närmare.

En fyr som jag dock passerade närmare var Bjungskaeret lagom tills det hade börjat blåsa upp i sud slör.

Efter ha paddlat en liten bit till kunde jag sakta vrida kursen till att få rak medvind och fick lite surf medans vinsnurorna snurrade.

Vinden hjälpte till och jag hann fram till boende (och handling!) i Lysösund. Annars hade jag behövt vänta till på måndagen då jag lyckas otajma söndagarna för tredje gången. Ingen restaurang i byn så fryst färdigmat blev middag.

Men då jag handlat så får färden fortsätta imorgon.

Dag 122 Fjället - Kilpisjärvi

Det var lite regn och lite mulnare denna dag men det var bara fortsätta. Dock med lite förvirring om vad klockan var för telefonen had fått finsk kontakt så tiden hade hoppat en timme.

Efter lite tekniska bärningar över några åsar och bäckar kunde jag börja rulla kajaken igen. Efter några timmar så nådde jag denna vy. Sehr schön.

Dag 121 Gappohytta - Fjället

I stugan hade jag sällskap av en tysk och två finländare, väldigt tacksam för att jag inte behövde hämta vatten som var 700 m bort.

Jag kunde även värma och torka paddelklädderna ytligare som vidare deparistering. Speciellt skorna kräver extra värme.

Dag 120 Rognli - Gappohytta

När jag inte behöver byta kläder och kajaken var mestadels packad gick morgonbestyren snabbt och jag var på rull redan 7.30.

Stigen var en fyrhjulingsväg så jag kunde fortsätta rulla kajaken på kärran. Men när det började stiga så blev det mer och mer sten på stigen så 4 km/h gick ner mot 2.9 km/h ju mer tekniskt det blev. Men 4 km tog jag mig.