Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 38 Trelleborg - Lomma

Jag hade planerat för en lång dag för att ta mig förbi det läskiga (på kartan) Malmö. Så jag satte klockan på 4 för att kompensera för att det tar sån tid på morgonen. Men kroppen och knoppen tyckte inte att jag hade vilat klart så först efter någon (några) timmes halvslummer kunde jag börja göra mig i ordning. Så först kl 9 var jag på vattnet.

Men jag hade tur med vädret med 5 ms medvind så vägen mot Falsterbo gick snabbt. (En klar boost när klockan säger 20 km på 2 h nånting nånting, dvs 3 h)

Efter kanalen kom jag i någon sorts lä och hamnade in över sandbankarna. Inte så grunda att paddel eller båt var i närheten av att gå på grund, men tillräckligt för att göra framdrivingen trög.

Övade på lite mer undervattensfoto.

Öresundsbron och Danmark sågs en stor del av dagen.

Men jag kom under bron tillslut ändå.

Sen  var det bara att traversera hela Malmö, vilket var betydligt snällare än kartbilden (Trelleborgs vågbrytar myning med färjorna var lite mer skrämmande).

Vädret var vindstilla så det var bara paddla på för att till sist nå Lomma camping. ( men de sista 3 km tog aldrig slut.)

Det ble 57 km på lite över 9 h( inklusive lunch)

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.