Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 39 Lomma - Råå vallar

Idag slog hettan till, men  det gick bra i sommardressen så länge man paddlade.

Vid Landskrona var det en stor samling svanar som bestämt för att simma bort till Danmark. Man får zooma in i bilden till väster för att se invasion styrkan samlad.

Fortsatte med att passera Landskrona varv där det var full aktivitet.

Till lunch passade jag på att landa i Borstahusen hamn och snubblade in på närmaste hamnkrog.

Eftermiddagen blev ännu värmare och det var full aktivitet längs badstränderna. Lite läskigt att forcera människohavet för att ta sig i land och hitta campingen. Men jag hittade ett hörn på sidan och fick till och med hjälp att bära kajaken över sanden (sen funkar kärran).

Nu har jag missat alla tre blå bandare, olika vägval och morgontider gör det lätt att missa en annan kajak.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.