Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 37 Ystad - Trelleborg

Smygehuk passerad! Och väl är väl det för kompassen går det snart bara att urskilja norr på.

Men det var en del folk i omlopp så jag gick aldrig i land utan paddlade vidare.

Men dagen började med lite nästan dramatik när jag skulle korsa Ystads vågbrytare. Min sikt var skymd så jag smög mig fram för att spanna runt kanten. Det var dock en segelbåt (och några tidigare) som också var i färd med att med att korsa farleden. Så då tänkte jag att det nog inte är någon färja på gång och ökade farten något. Men det var det! Så jag slog full back och med någon minut till godo var jag ur vägen.

Det var vindstilla och till och med lite medvind under resten av dagen. Så jag testade lite under vatten foto.

Men utan öar och struktur blir det lite enahanda att paddla, jag föredrar överfart blandat med ö- snirkling.

Det blev 47 km idag.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.