Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 33 Skiftesön - Landön

Efter gårdagens blåst var det bättre väder utlovat och frukost åt jag i soluppgången.

Eftersom det var bra väder denna midsommar fredag och dagens mål var Landön (50 - 60 km bort) så sneddade jag ganksa direkt över Pukaviken mot Listershuvud. En överfart på ca 15 km.

På bilden kan man ana Listershuvud framför kajakspetsen och Hanö till vänster. Men en praktisk lektion i att jorden är rund är att de två stora oranga tankfartygen som låg ankrade i viken, som jag såg tydligt inte alls syns på kameran. Detta för den sitter ca 50 cm lägre (skeppen låg kanske 5 km ut).

Väl över kunde jag avnjuta en lunch med utsikt över överfarten.

Man kan ana tankskäppet under det andra molnet till höger så jag kom från högra kanten i bild.

Eftermiddagen ägnades åt att kryssa fram genom det sista av skärgård innan sand-skåne tar vid.

Vid Landön möte jag upp föräldrarna som bestämt sig för en midsommar Skåne turné.

Distans blev 55 km på 9,5 h.

Det blev då en passande vilodag för ett blås och regnväder var på väg in under lördagen.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.