Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 32 Nabben - Skiftesön

Efter ha blåst in och tältat i resterna en övergiven brygganläggning hade vinden mojnat till 5 m/s motvind nu på morgonen.

Så då kunde jag paddla över till nästa ö på en 40 min. Men solen på morgonkvisten gick i moln så jag kände att det var läge att byta från sommardress till torrdräckt. Och tur var det för det sydvästliga vinden drog in väldigt kallt vatten (så pass att händerna vart kalla).

Men sol och vattnet hade fina färger även om det kändes segt med paddlingen i motvinden.

Jag träffade på två tyskar som paddlade kajak från Sölvesborg till Kalmar som tipsade om en smal  kanal de just paddlat igenom. Så när jag sen kämpade i mer direkt motvind för att runda ett par fågelskyddsöar såg jag den på kartan som jag helt missat vid tidigare studier. Det var en perfekt kajakkanal för något bredare eller djupare hade inte passerat.

En häger lyfte när jag kom runt en krök och fick vara med till vänster på bild.

Det blev 43 km på 11 h (inklusive klädbyte och lunch) vilket kändes segt ibland.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.