Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 125 Latinalahti - Pättikkä

Det var frost under natten så ihop packning var en något kall affär. Det blåste också en hel del, men medvind. Det var dock knepigt på sandbankerna när den kom från sidan och jag drev på grund. Det gjorde också forsarna lite knepigare för jag behövde hantera vinddrift och att kajaken vände upp mot vinden.

Lammaskoski bjöd på en fin första fors som sen rann ut i en stengärsgård utan klar linje. Men ingången var fin.

Men inte slutet då jag gick på sten några gånger.

Men det var en del sjöar också men de var rätt grunda 10-20 cm så ingen toppfart direkt.

Men över Naimakkajärvi var det djupt och medvind så det gick undan. Men jag gjorde valet på morgonen med lite för lite underställ så jag var på gränsen till kall under dagen. Dock har det fördelen att underställen är torra så jag kan återanvända de på kvällen.

Läger blev efter rull lyft vid Pättikkä.

Kajaken fick några törnar och kompartementen har bitvis släppt så nu behöver jag svampa ur hela kajaken (den kan också börjat läcka).

Solen bjöd på sista värmen innan nattfrosten.

Dag 126 Pättikkä - Maunu

Det var en solig men kall morgon och jag drog mig lite extra för att solen skulle värma upp lite mer.

Dag 124 Kilpisjärvi - Latinalahti

De var start för den första av gränsälvarna Könkämäälven och det började med sjöpaddling i blåst.

Dag 123 Kilpisjärvi bastu

Det blev en vilodag för att handla och införskaffa fler underställ då kommande vädre utlovar snö och minus grader.

Kvällen innan hann också med en efterlängtad bastu, jag vet inte hur jag gjort turen hittills utan bastu. Jag behövde ta mig till Finland för att den skulle vara tillgänglig.