Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 126 Pättikkä - Maunu

Det var en solig men kall morgon och jag drog mig lite extra för att solen skulle värma upp lite mer.

Det gjorde den också när jag var igång och paddlade. Jag hade fler underställ på mig (lånat några från lägerklädernas torr uppsättning) så det blev varmt på överkroppen. Men fötterna var som isbitar då skorna frös till is under natten.

När jag lämnade norge hade träden precis bytt färg, men när jag väl gått över fjället har många av björkarna fällt löven redan. Men jag såg några träd som inte riktigt hängt med än.

Det blåste också mindre idag så fick spegelblanka ytor på vissa sträckor.

Forsarna var nu utmanande att de var långa, grunda,  svår lästa labyrinter. Så några fler skrap blev det.

Lägerplats blev på en smal udde med skoterrastplats.

Det är dock småsvalt då den finska olivoljan fryst trots plusgraderna.

Det har varit fantastisk måne på kvällarna nu och denna gång speglade den sig i vattnet.

Men nu är det läggdags i tran och svan sången.

Dag 125 Latinalahti - Pättikkä

Det var frost under natten så ihop packning var en något kall affär. Det blåste också en hel del, men medvind. Det var dock knepigt på sandbankerna när den kom från sidan och jag drev på grund. Det gjorde också forsarna lite knepigare för jag behövde hantera vinddrift och att kajaken vände upp mot vinden.

Lammaskoski bjöd på en fin första fors som sen rann ut i en stengärsgård utan klar linje. Men ingången var fin.

Dag 124 Kilpisjärvi - Latinalahti

De var start för den första av gränsälvarna Könkämäälven och det började med sjöpaddling i blåst.

Dag 123 Kilpisjärvi bastu

Det blev en vilodag för att handla och införskaffa fler underställ då kommande vädre utlovar snö och minus grader.

Kvällen innan hann också med en efterlängtad bastu, jag vet inte hur jag gjort turen hittills utan bastu. Jag behövde ta mig till Finland för att den skulle vara tillgänglig.