Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 124 Kilpisjärvi - Latinalahti

De var start för den första av gränsälvarna Könkämäälven och det började med sjöpaddling i blåst.

Den första forsen var ofarbar i det här vattenståndet (lågt) men det fanns en bra stig bredvid. Jag försökte först använda kärran men det var bättre att bara dra kajaken på mossan.

Snart tittade solen fram och mellan några sjöar kunde jag ta en smal  genväg som var väldigt trevlig.

Det är annars väldigt grunt och många sandbankar så grönlandspaddeln paddlen får jobba som stör.

Men det kom några farbara forsar också även om de är väldigt stenigar och skrapiga. Peerakoski var det som benäts svåraste sektionen lättast medans de lite lättare bitarna var gav nya repor och knak

Strax innan grundstötning.

Läger plats blev i mellan några björkar och bakom ett videsnår i skydd från vinden. Men fantastisk fullmåne var det.

Glad för de extra underställen gröp jag till kojs.

Dag 126 Pättikkä - Maunu

Det var en solig men kall morgon och jag drog mig lite extra för att solen skulle värma upp lite mer.

Dag 125 Latinalahti - Pättikkä

Det var frost under natten så ihop packning var en något kall affär. Det blåste också en hel del, men medvind. Det var dock knepigt på sandbankerna när den kom från sidan och jag drev på grund. Det gjorde också forsarna lite knepigare för jag behövde hantera vinddrift och att kajaken vände upp mot vinden.

Lammaskoski bjöd på en fin första fors som sen rann ut i en stengärsgård utan klar linje. Men ingången var fin.

Dag 123 Kilpisjärvi bastu

Det blev en vilodag för att handla och införskaffa fler underställ då kommande vädre utlovar snö och minus grader.

Kvällen innan hann också med en efterlängtad bastu, jag vet inte hur jag gjort turen hittills utan bastu. Jag behövde ta mig till Finland för att den skulle vara tillgänglig.