Lista senaste kommentarer från alla
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - sista delen |
2019-07-23 02:01
från
vandrafjäll
: Härligt 👍 bra jobbat |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - sista delen |
2019-07-18 04:59
från
StatuFama
: Kul projekt och trevligt att ni delat detta med oss här på utsidan. Ser fram emot ert segertåg genom friluftsvärlden. |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 15 |
2019-06-15 09:20
från
Phyllobates
: Hej Jakob, Tack för svaret. Tyvärr hittade jag ingen relevant information angående deras verksamhet i Colombia vilken i sig tycker jag är otydligt att ni satsar på träplantering i ett annan land än det där produktionen sker... hur som helst jag har skickat ett e-post till aterbara.[se] med frågor. Jag förstår att det kan vara något svar för ett nystartade företag att ta reda på alla detaljer angående miljöpåverkan och ”fairtrade”. Min forskning ryktar sig mot den sk grön marknadskommunikation inom modeindustri ”greenwashing”. |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 15 |
2019-05-29 11:56
från
Phyllobates
: Hej, Jag vill läsa mer angående den sk certifierad trädplantering i Colombia och hur planerar NORRA. klimatkompensera sin produktion och frakten från SE Asien till Sverige. |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 12 |
2019-02-21 23:04
från
Torvull
: Intressant att ni inte ens fått igång slutproduktion än men ändå finns det recensioner av byxan här på utsidan. |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 11 |
2018-11-12 16:36
från
Calexico
: vad väger brallorna? är de myggtäta? |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 10 |
2018-10-29 18:54
från
StatuFama
: Då får det vara något djävulskt snygga byxor ni kommer lansera. |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 9 |
2018-10-16 10:27
från
Sewen
: När vi snackar tyg och färg undrar jag om ni övervägde att använda svenska WeaReSpinDye? Istället för att färga hela tyget tillverkas själva tråden i rätt kulör från början och man slipper färga massa tyg, förbruka enorma mängder vatten. Speciellt mörka färger (som ni ju valt att arbeta med) är rätt otrevliga miljömässigt att färga med då de fäller så mycket restkemikalier i tillverkningsprocessen men även senare vid tvätt. Dessutom verkar det vara en väldigt bra metod att få till exakt den nyans man vill och en genomfärgad tråd bleknar inte av soljus, tvätt, slitage mm. https://spindye.com/spindye-color-system/ |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 9 |
2018-10-15 22:00
från
StatuFama
: Två nyans tyger, typ sammet som visar två olika nyanser av samma färg beroende på vinkel och ljus, är intressantare än skuggfärger som bara vill smälta in i skuggorna i skogen. För jakt vill man väl smälta in, men för att sticka ut och vara cool och ny på marknaden kanske man vill ha den där ovanligare två nyans varianten på samma system. Bara en tanke. https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91lVMazn%2BBL._SX425_.jpg |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 8 |
2018-10-07 23:41
från
StatuFama
: Kunde ni inte gjort en riktigt bra fleece byxa? Med alla de detaljer som ni funderat ut redan. Alltså fylla en nisch som helt saknas. För den största delen av våra liv lever vi outdoors-indoors. Mjukisbyxor framför TV:n. Vi reser oss och går ut i garaget och vill ha alla fickor och slitytor, men behöver inte oroa oss så mycket för väder och vind annat än temperaturskillnaderna. Jag joggar i mjukisbyxor. Men vill ju imponera på kompisarna genom att de ser ut och har samma fickor som riktiga outdoors brallor. |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 7 |
2018-08-13 18:53
från
veni
: Bra att du visar fram hur det går framåt oavsett vad man tycker om modellen. Det är nyttigt att folk se hur mycket arbete som finns bakom att produktutveckla en modell och därtill det befogade höga priset som man får betala för en outdoor byxa. Jag tycker att prisläget som ni har tänkt er för en sådan modell är billig men tyvärr de flesta köpare fattar inte det, det kan man utläsa i vissa trådar här på Utsidan när det klagas om hur dyra friluftsplaggen är. Folk köper gladeligen nya prylar som det nyaste inom GPS osv. utan att blinka men kläder får inte kosta, de ska vara så billiga som möjligt men ändå håller i alla lägen. Detta är någonting jag har tampats med under hela min yrkeskarriär. Mvh. Veronika |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 6 |
2018-08-04 15:56
från
Noun
: Jag tycker att det är tråkigt att ni börjar att bygga något nytt och spännande genom att skapa något som redan finns på marknaden. Varför inte våga att göra något som de stora inte vågar att göra fullt ut? Bygga utrustning i moderna tyger som inte väger något? Det är dags att vi i Europa börjar att ta igen försprånget som Amerikanare har inom lättviktsprodukter! :) |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 6 |
2018-07-27 13:54
från
Gråbuse
: Vill inte vara en besserwisser och jag antar att ni a) redan har uppmärksammats på detta eller b) gjort det med avsikt men ni vet väl om att "Two shade(s) of black" är grammatiskt rätt? "Shades" i plural, dvs med ett "s", inte i singular ("Shade" som det står nu) om det är två (eller flera). Tänkte bara att det kan vara bra att påpeka detta innan något trycks. |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 4 |
2018-05-27 16:23
från
veni
: Jag som är mönsterkonstruktör och har jobbat med plagg inom outdoor bland annat är lite kritiskt till dina skärningar ur en produktionssynpunkt. Men skissen är lite svart att tolka, man måste se designskissen platt. Tänk på att det ska vara smidigt att sy ihop också. Vem gör konstruktionen? Om du skickar ut en skiss till leverantören (oftast är det en leverantör i Kina) och förväntar dig att du ska få ett plagg hem som sitter bra då blir du nog besviken. Lycka till med märket! Mvh Veronika |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 4 |
2018-05-25 10:24
från
Calexico
: Varför skapa en friluftsbyxa som det redan finns femtioelva stycken tillverkare av bara i sverige? Och dessutom i en tungt och omodernt material som många går ifrån idag? Min känsla är att många idag söker rena och enkla lättviktsplagg i funktionsmaterial utan vare sig bomull eller GTX. Själv skulle jag aldrig vandra i byxor som väger mer än 150g |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 1 |
2018-04-27 16:08
från
Blarf
: Vet inte om just jämförelsen med Jörnkängan är den bästa här. Jörnkängan är ett ytterst litet företag som drivs som enskild firma som lyckats få en stabil kundbas delvis genom offentlig sektor, (försvaret) som lagt beställningar vilket bidrar till en stadig ekonomi. Har man sen inga ambitioner om att växa som företag så varför ropa högt och börja marknadsföra? NORRA har precis börjat sin resa och behöver bygga sitt varumärke och hitta sin kundgrupp. Önskar er lycka till och att ni hittar er nisch! |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 1 |
2018-03-22 10:39
från
andersmossing
: "det är ju många som vill hålla ett varumärke i handen" Träffande! Håller med om det du skriver. Fast Jörnkängans icke-strategi bidrar ju starkt till deras varumärke :-) //A |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 1 |
2018-03-22 10:25
från
fritänkare
: Jo jag vet, det är ju många som vill hålla ett varumärke i handen för att känna sig trygga och må bra. Så det är ju inget nytt under solen att kränga prylar genom att spela på känslor. Jag reagerade bara på hur han ska få ihop det med mottot: "ärliga, okomplicerade och funktionella produkter från noggrant utvalda och hållbara material" När jag läser den meningen går snarare mina tankar till företag som tex Jörnkängans (obefintliga) marknadsföringsstrategi och produkter av deras slag. Eller så tänker jag bara på ett i raden av floskelproducerande mumbojumboföretag med avskalad designstudio och inspiration på någon klipphylla i ett berg eller som i det här fallet ute i havsbandet. Inget fel i det, det finns säker plats för fler. Men ska man knö sig in och slå sig för bröstet just här, på utsidan, bland en del mer eller mindre halvproffesionella utemänniskor krävs det nog att man kan backa upp dom vackra orden med något reelt. |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 1 |
2018-03-22 08:08
från
andersmossing
: Bra produkter säljer sig själv, menar du? Det är nog en lite naiv inställning, även om det vore idealiskt om så vore fallet. Ett varumärke fylls med strategi och känsla. Strategin kan motsvara reella, för kunden viktiga saker som garantier, företagets tillgänglighet, servicenivå och annat. Känslan i varumärket är nog det som mest driver försäljning, se bara på alla alldeles vanliga frilufsare på denna site som "behöver" det allra, allra bästa för sin skogspromenad. Då är det nog känslan som avgör snarare än reella behov. Vill dock särskilt understryka att det inte är fel att satsa på känslan, det kan ju göra utelivet bättre utifrån de personliga ramarna. Jag gör så ofta. Produkten är nästan (nästan!) frikopplad mot detta, den kan vara bra eller halvbra, men antagligen inte dålig. Lite tankar från mitt håll... |
|
Artikel/Blogg: Att skapa ett outdoor-märke - Del 1 |
2018-03-22 07:39
från
fritänkare
: Måste man "bygga" ett varumärke om man jobbar med: "ärliga, okomplicerade och funktionella produkter från noggrant utvalda och hållbara material" Låter lite i mina öron som om det blir samma design-jippon och känslomässigt flörtande som hos dom tillverkare du redan jobbat för. Jag är skeptisk. |
|