Zakopane

Planerar ett träningsläger i Zakopane till sommaren för löpning. Zakopane är en känd träningsort för många polska idrottare, vad dom dock gör är att bo på hotell och tränar i byn. Istället vill jag bo uppe i bergen på höghöjd för att istället åka ner till byn och träna. Då stöter man dock på problem om man inte förstår sig på polska. Jag har kollat runt lite på internet och det verkar ju finnas massa stugor uppe i bergen, men förstår man inte polska så är det svårt att veta exakt vart dom ligger och annan nödvändig information.

Därför tänkte jag fråga om det är någon som känner till någon fin stuga uppe i bergen?
Kriterier för att vi skulle vara nöjda:

- stugan måste ligga på i alla fall 1300m höjd, gärna så högt som möjligt
- måste vara nåbar med bil, så vi enkelt kan ta oss ner till byn för träning, helst inte mer än 30min bilfärd

Tacksam för svar!
/Emil

Jag får inte ihop det med ditt upplägg. Hela det egentliga bergsområdet är nationalpark, och där får man varken köra bil eller bo på annat sätt än på fjällstationerna. Gränsen följer grovt räknat 800-900 m-nivån.

Fjällstationerna är mycket trevliga, och i vart fall de som finns i Höga Tatra uppfyller dina krav på höjd - 1400-1700 m ö h på polska sidan, upp till 2250 m ö h på den slovakiska - men alla ligger på minst ett par timmars och flera hundra höjdmeters avstånd från närmsta "lovliga" bilväg (en polsk och flera slovakiska går att nå per cykel, men de ligger inte på rimligt dagspendlinsavstånd från Zakopane).

Att "hyra stuga" är inte heller självklart. Visst finns mycket privatuthyrning runt Zakopane, dock mycket sällan "fjällstugor" av svensk modell. Man hyr oftast rumsvis i stora, vanliga hus - med halvpension eller något litet gemensamt sjävhushållskök. Man kan ha mycket tur och få hyra ett helt hus, om ni är lagom många, men det är inte vanligt.

Men framför allt - varför i all sin dar skulle ni ner till den avgasstinkande, överfulla turistfällan Zakopane för att träna? Skall ni delta i något särskilt arrangemang? Bor ni uppe i bergen, finns det ren luft och hur många vackra löpstigar som helst runt knuten, speciellt om man vill nöta höjdmetrar. Polackena arrangerar både ultamaratontävlingar och mindre löptävlingar i Tatra med omnejd.

Sammanfattning: tänk igenom era prioriteringar. Ni kan antingen sova högt eller träna nere i Zakopane (vem som nu skulle vilja det), men inte både och.

När ni gjort det, så hjälper jag gärna till med tolkning från polskan och mer praktiskt info.
Vad ni än väljer för modell - var ute i god tid med att boka, särskilt om ni är ett helt gäng, samt räkna med dagligt trafikkaos på vägarna till/från Zakopane och runt nationalparken. Det är förtvivlat många polacker, som bara måste dit på sommaren! Det är lugnare på den slovakiska sidan.
Kan ni flytta det hela till september/oktober, får ni både stabilare väder och mindre folk och bilar att trängas med.

Tack för svaret!
Saken är att dom har ett träningscenter i zakopane med gym, löparbana och lite andra nyttiga saker som skulle vara bra att ha åtkomst till. Så vi skulle behöva åka ner ungefär 2ggr per vecka. Morskie oko, hittade jag en stuga som kallades. Den såg ut att ligga relativt nära 67:an och där får man väl i alla fall åka bil? Vanliga distanslöpnings pass vill vi såklart dock köra uppe i bergen.

OK, då är jag lite mer klar över era förutsättningar.
Titta på kartan, så hänger du med bättre i resonemanget nedan.

Morskie Oko (1400 möh) är vackert, anrikt och stämningsfullt, men ligger som du ser längst bort från Zakopane och dryga 2 timmars mördande tråkig asfaltväg till fots genom granskogen från närmsta lovliga bilväg och (svindyra) bilparkering (platsen heter "Palenica Białczańska" på kartan).

Då ligger det nästan lika fina Murowaniec (1500 möh) bättre till - visserligen också 1,5 tim ner till (resp. 2 tim upp från) "civilisationen" på ca 1000 möh (platsen heter "Kuźnice"), men man går på vackra fjällstigar med fina vyer. Man kommer ner till en liten kommunikationsknut med mataffär, linbanans dalstation och ändstationen för de minibussar, som går rakt in till Zakopanes centrum. Köravståndet är en bråkdel av distansen från Palenica, och vägen inte lika igenkorkad under högsäsong.
Till närmsta lovliga vägen/p-platsen för privatbilar får man gå ytterligare någon kvart, men det är inte värt besväret att köra egen bil på denna sträcka. Ställ den på någon (mycket billigare) långtidsparkering nere i Zakopane.

En tänkbar kompromiss mellan sovhöjd och tillgänglighet vore kanske fjällhotellet Kalatówki (1200 möh) - en rätt otrolig skapelse med fantastiska, väl bevarade 60-talsinteriörer. Inte lika häftigt högalpin omgivning, men bara någon halvtimmes promenad från Kuźnice.

Alla fjällstationerna beskrivs på denna engelskspråkiga websida, som också innehåller mycket annat matnyttigt info inkl. logimöjligheter. Lycka till och fråga gärna mer.

PS Det skulle underlätta, om du kunde ange adressen eller namnet på träningscentret. Zakopane är utsmetat över stora avstånd, så det vore klokt att ta hänsyn till dess läge i staden. Att bo i en ände och försöka ta sig per bil till en annan kan vara en nervpåfrestande historia i högsäsong.

Sport centrat ligger precis där man kör in till kuznice, bara ca 2km ifrån, det är till och med så att vi inte ens skulle behöva bil för att ta oss den lilla biten.

1200m låter ju skapligt i alla fall. Ligger alltså kalatowki i kuznice, eller åker man linbanan från kuznice till kalatowki? Annars vart går linbanan som högst? Och finns det någon stuga där uppe i så fall.

30min promenad känns lite saftigt innan ett hårt ban pass, och framförallt att gå hem igen efteråt när mjölksyran redan sprutar. Men att ta hjälp av linbanan vore ju perfekt!

Sport centrat ligger precis där man kör in till kuznice, bara ca 2km ifrån, det är till och med så att vi inte ens skulle behöva bil för att ta oss den lilla biten.
OK, då är det "Centralny Ośrodek Sportu" precis vid "Rondo" (rondellen) och gränsen till Nationalparken. En bra bit kvar till Zakopanes centrum. Helt rätt att tänka Kuźnice/Murowaniec/Kalatówki, helt fel att tänka "Morskie Oko" ;)
1200m låter ju skapligt i alla fall. Ligger alltså kalatowki i kuznice, eller åker man linbanan från kuznice till kalatowki? Annars vart går linbanan som högst? Och finns det någon stuga där uppe i så fall.
Skaffa den där kartan vetjag ;)
  • Linbanan går inte till Kalatówki, utan från Kuźnice till en topp på slovakiska gränsen, som heter "Kasprowy Wierch" (1987 möh och min 3 tim vandring från Kuźnice). Ingen stuga i närheten.
  • Fjällhotellet Kalatówki ligger i en grön dal, som sagt en halvtimmes gångväg från Kuźnice. Men man får också cykla dit (uthyrning finns) eller boka transport med häst och vagn :)
  • Från Kuźnice går som sagt täta minibussturer till "Rondo"; till fots är det ca 25 minuter (utöver de 30 minuterna Kalatówki-Kuźnice).
Så kan man nå murovaniec med linbanan?
Nej. Skaffa karta ;)

Linbanan går även på sommaren va? Det hade ju varit helt perfekt om dom hade en stuga där uppe!! Vad synd, men där linbanan svänger ungefär halvvägs, kan man kliva av där också?

Linbanan går även på sommaren va?
Ja. Köp biljett online, gärna ett par dagar i förväg, annars får ni stå i flera timmars kö.
Det hade ju varit helt perfekt om dom hade en stuga där uppe!! Vad synd...
Det är helt medveten politik att begränsa antalet övernattningsställen inne i nationalparken, och att hålla dem som ändå finns bortom räckhåll för bil- eller linbaneburna besökare. Lilla Tatra skulle inte överleva fri framfart av 40 miljoner villiga polacker ;)
...men där linbanan svänger ungefär halvvägs, kan man kliva av där också?
Ja, man kan stiga av på mellanstationen (toppen Myślenickie Turnie, 1360 möh), men det är ingen vits - man kan ändå inte nå Kalatówki eller Murowaniec därifrån utan att gå hela vägen tillbaka till dalstationen i Kuźnice.
Även detta ser man med all önskvärd tydlighet på den karta jag länkat till ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anse Vandring Zakopane Trekking 3

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg