Yxvett

I stället för yxa!

Klarar att klyva det mesta och kan användas till röjning och korvkapning. Vikt 674 gram. Betydligt enklare (säkrare?) att hantera.

Bilagor

• 20170321_152039.jpg
    20170321_152039.jpg
    38.2 KB · Visningar: 315
Man kan inte få en länk till en bild på detta arrangemang?
Låter smart men förstår inte i detalj.

/Patrik

Googla på Vipukirves axe och hitta filmen där han använder den specialgjorda yxan och samtidigt har monterat däcket på kubben med en större klamp eller flera mindre.
Såg att yxan gått ner i pris och finns bl.a hos Logosol att köpa. Tyvärr måste man till traditionalisternas sorg säga att t.o.m en klyvyxa går modernisera men som tur är den fortfarande analog. Lättare och bättre än allt annat på marknaden.

Fast nu kom vi en bit ifrån ämnet (igen😊) ...
Själv använder jag en kraftigare fulltångekniv och bonkar om jag är till skogs. Liten yxa är också bra men den är kvar i bilen.

Senast ändrad:
Tack för alla svaren, även om en del är lite väl paternalistiska... Detta är uppenbarligen ett ämne som engagerar er :)

Jag vill först rätta till några missförstånd i tråden:
-Jag vet inte vart ni har läst att jag använder en miniyxa... Min yxa är av "normal" storlek för en allroundyxa. Och nej, jag kommer inte börja bära runt på en klyvyxa när jag är ute och hajkar.
-Jag ser er poäng med att det är onödigt med en vass egg för klyvning av ved, men jag har ändå upplevt nyttan av att ha en egg som duger till mer än enbart klyvning. Dock kan man, precis som ni säger, ifrågasätta om yxan ska tillhöra standardutrustning eller ej.

Jag skapade tråden med två syften:
1. För att själv bli klokare av era åsikter.
2. För att andra ska kunna läsa om yxhantering och säkerhet.

Min egen erfarenhet efter dessa nytillskansade skador är följande:
- Sitt alltid på knä när du använder en friluftsyxa för att minimera risken att hugga dig i benen.
- Lägg träbiten ned och håll eventuellt i änden närmast dig när du hugger.
Detta är extremt grundläggande råd som de flesta säkert redan har hört och anser vara självklara. Men jag har själv varit för arrogant för att ta efter dom och tycker därför att det är värt att nämna.

Jag hade inte tänkt nämna denna historien, men eftersom det uppstod en diskussion om stående vs liggande ved så känner jag mig tvungen:
När jag var ute i skogen kring jul så skulle jag hugga en träbit ståendes mot en kubbe. Den hade en gren som stack ut 90grader som jag höll i, ca 3dm ut från kubben (vilket som enligt de flesta nog betraktas som ett säkert avstånd och säker riktning). I hugget så sprack träet nästan 90grader, ut mot grenen. Resultatet blev att yxan ändrade riktning och följde grenen ut till min hand, högg genom handskar och hud och resulterade i en skada som var i gränslandet till vad som behöver sys.
Oavsett erfarenhet och relativ säkerhet kan man ha otur.

När jag var ute i skogen kring jul så skulle jag hugga en träbit ståendes mot en kubbe. Den hade en gren som stack ut 90grader som jag höll i, ca 3dm ut från kubben (vilket som enligt de flesta nog betraktas som ett säkert avstånd och säker riktning). I hugget så sprack träet nästan 90grader, ut mot grenen. Resultatet blev att yxan ändrade riktning och följde grenen ut till min hand, högg genom handskar och hud och resulterade i en skada som var i gränslandet till vad som behöver sys.
Oavsett erfarenhet och relativ säkerhet kan man ha otur.
Inte så konstigt i mina ögon, yxor ändrar lätt riktning vid dålig träff i framförallt kvistigt virke, särskilt om man hanterar den med en hand. Jag (och alla jag känner) kör på "två händer på yxskaftet vid hugg"-regeln. Eftersom vedklyvningen oftast görs på vårvintern har vi dessutom några lager byxor + rejäla stövlar (typ nokian tuura). Nog har man ju träffat sin stövel några gånger då hugg gått snett, så även om man då oftast hunnit bromsa en del så är det ju trivsamt med ordentliga kläder.

Vad gäller liggande klabbar är det ju om det nu inte går att ställa den, det är ju lättare att klyva en stående klabb :).

Ett bra tips om man står hemma vid vedbon med riktig kubbe osv, är att ställa vedträet på bortre kanten av kubben. Missar eller slinter yxan så är det mindre risk att man sätter den i foten, istället sätter den sig i kubben, eller så tar skaftet i sidan av kubben och yxan sticker åt sidan och förbi benen.

Bildäcksknepet verkar kul, men har ännu inte prövat.

Jag gillar vedhantering och bra yxor. Men jag avstår att ta med yxa vid flerdagarsturer om jag inte paddlar på hösten då det kan vara läge för lägerbål kvällstid och där vikten av yxan inte är lika besvärande som vid vandring.

Svårt att hantera en yxa för vedklyvning om man inte har bra underlag att klyva mot. Tycker att en fällbar såg är mera användbar i de flesta fall när det gäller att elda nedfalla grenar och stammar som ligger på marken..

Har man en vettig stubbe att klyva veden mot så blir eldningen lättare/snabbare än om man använder okluven ved. Men att klyva veden har störst betydelse när man torkar veden därefter för att använda den nåt år senare.

Säkerhetsaspekten är utan tvivel viktig i synnerhet om man gör en ensamvandring.

Thure

Klarar att klyva det mesta och kan användas till röjning och korvkapning. Vikt 674 gram. Betydligt enklare (säkrare?) att hantera.

Fast då kan man ju lika gärna ta med en liten yxa och en lättare kniv. Min yxa väger 300g och fungerar utmärkt för enklare klyvning.

Men grejen är att ska man ha en liten yxa måste den verkligen vara bra. En liten yxa som inte är bra är ju oanvändbar.

ludvig svensk undrade
Min fråga till er är: vad är er inställning till yxan? Har ni med er den när ni är ensamma ute i skogen, eller lämnar ni den hemma av säkerhetsskäl?

då tycker jag vi ska hålla oss till tips som ts kan använda yxan säkert i skogen

Bowie

Det är inte cudeman möjligen eller är jag ute och cyklar? Såg ut så på handtaget och bladformen.

Mvh

En Grand bowie-kniv från Friluftsvaror. Medförs inte när vikten spelar roll. Betydligt bättre att hugga med än en så kallad "hatchet". Köpte den mest på kul men blev glatt överraskad av användbarheten.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg