Som sagts tidigare, yxor ska inte vara knivskarpa, de fungerar bättre om eggen är grövre (större eggvinkel). Möjligt att en snickaryxa för finare detaljer kan tjäna på att vara riktigt vass, men annars inte.
Skulle också lämnat den hemma, yxan är inte ett rimligt verktyg för lagligt frilufsande .
Känns som att många här är ense om att yxan är lite klumpig och begränsad och tar man vikten i beaktning så..
Men visst jag kan köpa att den kan komma till pass vid ett vindskydd med färdigkapad ved. Men tycker ändå att man har betydligt bättre kontroll med kniv och träklubba för det ändamålet. En campingyxa är ju fullständigt värdelös för det...den har inte tyngden helt enkelt. Värdelös på att kapa också. Faktiskt så köpte jag mig en campingyxa för ett tag sen. Tanken var att ha med den på tur men också att spänta upp ved i pannrummet. Använt den några gånger men blir mest frustrerad så den ligger mest. Den har ändå lite tyngd i sig och inte jätte-ul. Det enda den duger till är riktigt smått och då får man va så nära med fingrarna att de är i farozonen.
Så faktiskt använder jag (dagligen) en fastbladare med 11cm blad och en ekklubba som man snidat till ett trevligt handtag på. Då har man både kraft och kontroll. Till lite grövre bitar där jag behöver drämma till lite använder jag den stora yxan. Men den är ju inte riktigt aktuell i friluftssammanhang..
Lillyxan ligger mest. Få se om den duger som kastyxa i sommar
Senast ändrad: