Yxor-kvalitét

Svar till Ulf J

Var inte ledsen för att skaftet lossade pga hettan, för då var härdningen och ev också stålet för länge sedan förstört, speciellt ute i den tunna eggen.

Yxor måste slipas på samma sätt som knivar, helst med vattenkyld sten. Eftersom det är mer material i yxor, är de inte riktigt lika känsliga men man måste vara försiktig och undvika överhettning.

Man ska vara mycket försiktig med att själv omhärda en yxa (hammare, slägga...), eftersom en alltför hård härdning kan ge ett sprött resultat och flisor kan slås loss och ställa till mycket skada.

/Lasse

Vilken härlig debatt!

Vad kan man tillföra ...?

Jo att när vackert hantverk går hand i hand med hög kvalitet och väl utprövad ergonomi finns väl inget att tveka om. Kan man dessutom lägga in en enmils avstickare från E4:an i norra Hälsingland och titta på produktionen i Gränsfors med glödande stål och yxmuseum ... då är ju saken klar!

Sven
Klyvyxa och Vildmarksyxa från http://www.gransfors.com

PS Dessutom är brukets yx-skrifter verkligt läsvärda (se webben)

Det var fjärde eller femte gången det gavs en länk till superyxan från Gränsfors i den här tråden. Börjar låta som vid tältförfrågan där bara ett märke ofta rekommenderas. Hemsidan till Fiskars är dålig, men nedan finns ett litet test av Fiskars:
http://medlem.spray.se/skoterportalen/testfiskarsax.htm

Fiskars har gjort missen att börja måla skaftet i en orange färg som tydligen är hal. Men tas den färgen bort har man enligt mig en bra yxa. Jag har haft en Fiskars, näst minsta modellen, utan målat skaft i 4-5 år, använt den under vandring ca. 40-50 dagar per år, och jag tycker det är en väldigt bra och tålig yxa. Huvudet är något större än på Gränsfors Vildmarksyxa, vikt 600 g. I den här tråden börjar det låta som om Gränsfors yxor är de enda som fungerar bra, men så är det alltså inte.

Re: Re: Stanley ???

KLAGER; sa:
Partys; sa:
Jag har ärvt av min farfar hans snickaryxa i modern tappning med hammarskaft av märket stanley.

Det finns inget som slår denna yxa när det gäller att hugga isär tjärstubbar.........hugg in och bryt.

Men som ren yxa är den värdelös, bra stål går att tälja, med men knappast något för den större skogen.

Jo det är ju vanligt att folk står och bryter isär ved med kvistyxor, när de borde använda en klyvyxa. Om man sedan också lär sig hugga med enhandsgrepp (och håller vedkubben med andra handen) så blir vedklyningen också mycket effektivare. Och framförallt så riskerar man inte att hugga sig i benet/foten.

I Norrlands kustland (0-10 mil från kusten).
Har averkning av tallskogarna varit omfattande under första delen av seklet , stubbar som lämnades kvar ganska höga (50 cm ca) pgav snödjup blev ganska ofta till tjärstubbar.

Att klyva en sådan går bäst om man bryter isär eller sågar av den först om den ej är för låg.

Sen är det så att denna yxa är en enhands manövrerad sak och kort i skaftet.
Liten,smidig,lätt,hållbar....följer nästan alltid med.

Att sen hitta en riktig timmerbila utan skaft i morfars gömmor och försöka hitta ett skaft till denna hör till finliret.
Morfar jobbade som flottare i åby älv då det begav sig........när jag hittat ämnet till skaftet...och får tid att göra det ....då ska jag skriva om yxonani !!!!!!!

Re: Re: Stanley ???

KLAGER; sa:
Partys; sa:
Jag har ärvt av min farfar hans snickaryxa i modern tappning med hammarskaft av märket stanley.

Det finns inget som slår denna yxa när det gäller att hugga isär tjärstubbar.........hugg in och bryt.

Men som ren yxa är den värdelös, bra stål går att tälja, med men knappast något för den större skogen.

Jo det är ju vanligt att folk står och bryter isär ved med kvistyxor, när de borde använda en klyvyxa. Om man sedan också lär sig hugga med enhandsgrepp (och håller vedkubben med andra handen) så blir vedklyningen också mycket effektivare. Och framförallt så riskerar man inte att hugga sig i benet/foten.

En klyvyxa hanterar man inte gärna med en hand om man inte är stark som Arnold, inte de klyvyxor jag brukar traktera i alla fall för själva yxhuvudet väger en hel del. Dessa använder man ju inte heller när man hugger lite ved till brasan utan snarare när man klyver stora (ofta färsk seg ved) kubbar innan man staplar den för torkning. Och då är det två händer som gäller. Ett enligt mig lättare sätt att klyva ved än att använda en vedklyv som man måste lyfta upp kubbarna till.
Hugger man lite ved till brasan använder man ju dock enhandsgreppet ofta med en liten yxa, men om man vill ha fingrarna i behåll så rekommenderar jag INTE att hålla i vedträet med den andra handen.

/D

Re: Re: Re: Stanley ???

dave1; sa:
En klyvyxa hanterar man inte gärna med en hand om man inte är stark som Arnold, inte de klyvyxor jag brukar traktera i alla fall för själva yxhuvudet väger en hel del. Dessa använder man ju inte heller när man hugger lite ved till brasan utan snarare när man klyver stora (ofta färsk seg ved) kubbar innan man staplar den för torkning. Och då är det två händer som gäller. Ett enligt mig lättare sätt att klyva ved än att använda en vedklyv som man måste lyfta upp kubbarna till.
Hugger man lite ved till brasan använder man ju dock enhandsgreppet ofta med en liten yxa, men om man vill ha fingrarna i behåll så rekommenderar jag INTE att hålla i vedträet med den andra handen.

/D

Ved bör ju just huggas när den är färsk eftersom den är så otroligt mycket lättare att klyva då, att stå och slå på torr ved (oavset vad man har för yxa) är bara dumt. Dessutom torkar ju veden mycket effektivare om den är klyvd, för många verkar det vara en överraskning när man väl skall elda att veden också skall klyvas! Eftersom den mesta veden dessutom inte är så himla grov så fungerar det utmärkt klyva med enhandsgrepp, man får mycket bättre kontroll över huggningen. Lär från proffsen som alltid huggit huggit sin ved om våren. Då inser man att man inte kan ställa upp en vinglig kubb på huggkubben, och hoppas att man hinner slå innan den faller och få två bitar att flyga åt olika håll utan någon som hellst kontroll. Det är mycket effektivare att hålla i kubben med ena handan, prova själv!

Re: Re: Re: Re: Stanley ???

KLAGER; sa:
Ved bör ju just huggas när den är färsk eftersom den är så otroligt mycket lättare att klyva då, att stå och slå på torr ved (oavset vad man har för yxa) är bara dumt.

Jag tror inte du har hanterat några större mängder ved om du påstår att man skall hålla veden med en hand förutom när man splintar upp tändved, riktigt vresig ved kräver precis som David säger en riktig klyvyxa elelr släggyxa med en stadig 2-handsfattning. Skulle sedan veden vara riktigt jävlig så e det kil å slägga som gäller, men fan inte enhandsfattning...

Proffsen skulle aldrig stå å klyva för hand när det finns vedklyvar som gör jobbet, för mig och andra amatörer som inte spräcker mer än 15kubik per år så e det trevlig motion att handklyva..

Sedan så vill man inte ha färsk ved vid någon hantering. Man väljer oftast att fälla på vintertid då träden innehåller minst vätska och sedan beroende på träslag så får de ligga och dra ur lite till innan man sågar och klyver. Gäller det lövträd så kan tar jag gärna lite på våren oxå men då får virket ligga utan att det kvistas så drar löven ut den värsta saven, när löven e torra så är veden trevlig att hantera.. Men jag står helst inte å spräcker färsk ved..

Memn vad vet jag, jag e en glad amatör!

yxor

Coolsson; sa:
Jag undrar...vad är det skillnad i kvalité på Hultafors yxor och Gränsfors?
Det finns ju även alternativ, som Fiskars. Priset är klart lägre. (Även om det konstgjorda handtaget verkar svår att laga/fixa om den går sönder ute i vildmarken).
Sedan finns det ju yxor att köpa från ÖB och storköpsställen osv. Fast jag är lite orolig för hållfastheten. Man vill ju inte be folk att huka sig och ta skydd så fort man tar fram yxan :)
Helst vill jag ha ett verktyg med kraft, hållbarhet och känsla, fast priset är ju inte oviktigt det heller...

Jag är av skolan att köpa en bruksyxa med träskaft, samt möjlighet att ha en egg som går att slipa, Då kan du nyttja yxan i alla väder... Ta med en fint sandpapper som sitter på en träbit (ala slipning i slöjden...) så vips har du en kalasutrustning som håller.. Lossnar toppen, sätt fast det och kila med träbit. Tänk på att köpa en yxa med lite vikt så att du enkelt kan kyva saker ute, det är tröstlöst att sitta med en miniyxa och slå sig blå.

Med detta kommer du loss riktigt billigt..

Re: Re: Re: Re: Stanley ???

KLAGER; sa:
Eftersom den mesta veden dessutom inte är så himla grov så fungerar det utmärkt klyva med enhandsgrepp, man får mycket bättre kontroll över huggningen. Det är mycket effektivare att hålla i kubben med ena handan, prova själv!

Det slog mig precis att du inte pratar om ved som man själv tagit in från skogen.. Du pratar om veden som man köper i påse från Statoil!!!

Re: Re: Re: Re: Re: Stanley ???

FJS90/91; sa:
Gäller det lövträd så kan tar jag gärna lite på våren oxå men då får virket ligga utan att det kvistas så drar löven ut den värsta saven, när löven e torra så är veden trevlig att hantera.. Men jag står helst inte å spräcker färsk ved..

Det kan ju tyckas vara en god idé att låta träden ligga och syra, och visst fungerar det. Men det blir ju bara ett helvete att kvista och kapa det när det ligger med riset kvar i skogen. Visst är det bra med en vedklyv, men kapa är viktigare och att klyva 25 kubik för hand klarar man utan problem, om veden är färsk!.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stanley ???

KLAGER; sa:
FJS90/91; sa:
Gäller det lövträd så kan tar jag gärna lite på våren oxå men då får virket ligga utan att det kvistas så drar löven ut den värsta saven, när löven e torra så är veden trevlig att hantera.. Men jag står helst inte å spräcker färsk ved..

Det kan ju tyckas vara en god idé att låta träden ligga och syra, och visst fungerar det. Men det blir ju bara ett helvete att kvista och kapa det när det ligger med riset kvar i skogen. Visst är det bra med en vedklyv, men kapa är viktigare och att klyva 25 kubik för hand klarar man utan problem, om veden är färsk!.

Jag vet inte riktigt vad för ved du brukar klyva, men färsk björkved, och då talar jag om diametrar på 25-50cm är inte särskilt lätt att klyva. Frusen går det dock lättare, men något enhandsgrepp funkar då inte. Jag orkar inte ens svinga den klyvyxa jag brukar använda med en hand och med en lättare yxa händer just ingenting på dom grova bitarna, de kilar bara fast. Ut och testa Kurt! :)

/David

Hrm.. Jag har själv gjort misstaget att ge mig på nyfälld, färsk och fin björkved i blandade dimesioner som de oftast blir.. Det var ynka 5kubik men det var ingen rolig historia, trots en stor klyvyxa så satt yxan sig som i sten när jag gav mig på de vresiga kubbarna..

Jag skulle vilja se den som med (enligt Klager) med lätthet spräcker 25kubik färsk björkved med en enhandsyxa sammtidigt som man håller klabben med ena handen.. huh

Jag e inte karl nog till det i alla fall!!

(kvistning och kapning e lätt, MOTORSÅG!!)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg