Har en fiskars och en gränsfors.
Har den "lilla skogsyxan" från Gränsfors och en fiskars i samma storlek. Gillar dem bägge, och har haft dem båda med ut på i alla fall något hundratal turer var (jag är scoutledare och har haft grejerna i några år, plus att jag ser till att komma ut ungefär en övernattning ute varannan vecka...) Måste säga att jag är imponerad av bägge yxorna.
När jag fick min gränsfors var det i present, för att givaren visste hur mycket jag var ute och hur mycket jag förlitade mig på verktygen. Hon tyckte dessutom att yxan var vacker - något jag definitivt kan hålla med om. Den ligger dessutom bra i handen, är lätt och trevlig och allmänt "lätt att få med" och "bra till mycket".
Fiskarsyxan har ett "bredare" men "rakare" huvud och hugger således ved, fäller träd, kvistar och liknande arbeten ungefär lika bra. Den har också, i mitt tycke, ett något mindre stabilt skaft, som ibland vibrerar något om man håller långt ned på skaftet. Den är emellertid vass och dessutom lätt att vässa, lätt och funktionell.
Jag gillar ändå gränsforsen mer - möjligen för att det är bara naturmaterial i den, men jag tycker faktiskt också att jag har något bättre kontroll, främst på "småjobb" med den. Skaftet ligger där, dessutom bättre i min hand, när jag jobbar med handen nära huvudet på yxan.
Min gränsforsyxa är jag oerhört glad för. Ok, fiskarsen funkar också, men jag gillar gränsforsen bättre...