Yxor-kvalitét

Nyman; sa:
Jag har införskaffat en fiskars till scouterna, mest för att vi sliter yxor något otroligt (låt en 10 - åring hugga med din yxa så förstår du varför).

Vad kan inte en 10-åring förstöra?

Det handlar nog mest om vad man vill ha, är man ute efter en hammare med egg som man totalt skiter i så kan man lika väl välja fiskars eller hultafors.. Vill man å andra sidan ha ett precisisionsverktyg så måste man nog välja gränsfors eller dyl..

(Men dom grymmaste e nog fan Hjärtum-yxorna)

FJS90/91; sa:
[.. Vill man å andra sidan ha ett precisisionsverktyg så måste man nog välja gränsfors eller dyl..

(Men dom grymmaste e nog fan Hjärtum-yxorna)

Vilka precisionsjobb är det vi snackar om som tex en välslipad fiskars inte klarar av ? Klyva tandpetare ? Operera en blindtarm ?

/P.D

Tänkte inte tillföra något

Bara meddela att jag njuter av att se ytterligare en skyttegrav grävas mellan märkeskonnäsörerna och biltemafantasterna...

(Får själv något drömmande i blicken när jag ser lyxyxorna, men svingar en märkeslös "hammare med egg". Den funkar.)

P.D; sa:
Vilka precisionsjobb är det vi snackar om som tex en välslipad fiskars inte klarar av ? Klyva tandpetare ? Operera en blindtarm ?

/P.D

Inte ens den mest välslipade Fiskarshammare är jämförbar med en Gränsforsyxas skärpa och balans.. Det kvittar vad man gör så är det säkrare med ett bättre balanserat verktyg.. När jag jobbar i skogen så vill jag inte hålla på med nån slö skit, det har jag ingen lust med..

För att få perspektiv på det hela så handlar det lite om vad man får för pengarna.. Det handlar inte om Hillebergstält där prisskillnaden för en likvärdig eller bättre produkt är upp till 2000/3000:-.. När det gäller dessa 3 yxor så är priserna för 3 i samma storlek:

Gränsfors: 370:-
Hultafors: 350:-
Fiskars: 300:-

Tittar man då på skillnaden i dessa 3 verktyg så inser man ganska lätt att man får otroligt mycket mer för 370:- än 300:-... Den minst prisvärda av dessa 3 måste nog Hultaforsaren vara...

Replikayxor

När jag nu var inne på tråden surfade jag in på Gränsfors och såg att de hade börjat göra replikayxor av gamla medeltida och vikingatida yxor. Helt handgjorda av Lars Enander.

Nu kan man äntligen köpa några av de vackraste yxor som har gjorts... En bredbila från Roskilde eller en skäggyxa med skaftholk... Sen är det bara ett snickra sig ett vikingaskepp;-)

Vågar knappt e-maila och fråga vad de kostar...

Yxor

Yxa är ett verktyg som jag haft sedan sjuårsåldern då jag fick min första av min far.

Yxor är verktyg som finns i olika specialiceringsgrad beroende på användningsområde.

Jag skall skriva om vad jag ser som viktigt för en yxa vilken skall användas för skogsfriluftsliv.

Det mesta jag lärt mig om yxor har jag lärt av min far, han har större delen av sitt yrkesverksamma liv arbetat som skogsarbetare och av det ett femtontal år innan motorsågen gjorde sin entre i skogsarbetet.

Viktigast är att hålla yxan skarp, yxor vässas med fil om de är rejält slöa och eggen finarbetas med bryne. Skall yxan användas i friluftsliv där klyvning ingår i göromålen skall eggen vara så'n att den kilar.

En annan viktig sak är att skaftet är korrekt avseende vinklar för att verktyget skall vara bra och enligt mitt förmenande så är hickory det överlägset bästa träslaget till yxskaft. Jag föredrar att bära den extra vikten av ett fullångt skaft då det ger en bättre och säkrare yxa att arbeta med.

Hultafors yxor såldes förr, vill jag minnas, som Agdoryxan. Den hade det bästa ryktet bland skogsarbetare i Norrlands inland, det fanns myter om att dessa yxor var så eftertraktade ute i världen att forskningsresanden från Sverige erbjudits döttrar i utbyte mot yxor runt om på jordklotet. Allt detta är förmodligen "råttor i pizzan" men bidrog säkert en del till försäljningen ehuru yxornas kvalitet säkert var det som ytterst avgjorde deras försäljningsframgångar hos yrkesfolk.

Jag är uppväxt med Agdoryxor och äger en långskaftad trotjänare som jag är nöjd med och vårdar ömt, jag har en nyare yxa med lite kortare skaft också. Den är märkt Hultafors och fyller sin uppgift väl.

Gränsforsyxor har jag inte haft men jag är övertygad om att det är mycket goda yxor, det gäller säkert också Fiskarsyxor. Men de är ju så förtvivlat fula så därför avser jag inte äga en sådan.

Yxor från ÖB och liknande inköpsställen är gjorda i nå'n sorts "aluminiumstål" och inte en sekin av ens surt förvärvade slantar bör läggas på sådana.

Avslutningsvis berättar jag om en folklig myt från mina hemtrakter i östra Jämtland.

De bästa yxorna ansågs vara så'na som hittats i skogen sedan tagits med hem skaftats och skärpts. Skaftet skulle som tidigare nämts vara av hickory och vid skaftningen användes linolja och själva kilen skulle vara av gammal död fura som hunnit bilda tjära i veden.
Min far har en sådan yxa som sin följesagare.
[Ändrat av klippen 2003-06-09 kl 08:47]

Har en fiskars och en gränsfors.

Har den "lilla skogsyxan" från Gränsfors och en fiskars i samma storlek. Gillar dem bägge, och har haft dem båda med ut på i alla fall något hundratal turer var (jag är scoutledare och har haft grejerna i några år, plus att jag ser till att komma ut ungefär en övernattning ute varannan vecka...) Måste säga att jag är imponerad av bägge yxorna.

När jag fick min gränsfors var det i present, för att givaren visste hur mycket jag var ute och hur mycket jag förlitade mig på verktygen. Hon tyckte dessutom att yxan var vacker - något jag definitivt kan hålla med om. Den ligger dessutom bra i handen, är lätt och trevlig och allmänt "lätt att få med" och "bra till mycket".

Fiskarsyxan har ett "bredare" men "rakare" huvud och hugger således ved, fäller träd, kvistar och liknande arbeten ungefär lika bra. Den har också, i mitt tycke, ett något mindre stabilt skaft, som ibland vibrerar något om man håller långt ned på skaftet. Den är emellertid vass och dessutom lätt att vässa, lätt och funktionell.

Jag gillar ändå gränsforsen mer - möjligen för att det är bara naturmaterial i den, men jag tycker faktiskt också att jag har något bättre kontroll, främst på "småjobb" med den. Skaftet ligger där, dessutom bättre i min hand, när jag jobbar med handen nära huvudet på yxan.

Min gränsforsyxa är jag oerhört glad för. Ok, fiskarsen funkar också, men jag gillar gränsforsen bättre...

Re: Yxor

klippen; sa:
Hultafors yxor såldes förr, vill jag minnas, som Agdoryxan. Den hade det bästa ryktet bland skogsarbetare i Norrlands inland, det fanns myter om att dessa yxor var så eftertraktade ute i världen att forskningsresanden från Sverige erbjudits döttrar i utbyte mot yxor runt om på jordklotet.

Trots din presentation av 3 generationer av yx-experter så blev det lite fel på uppgifterna... :)

Man skall nog inte blanda ihop Hults Bruk som låg i Norrköping och gjorde Agdoryxan med Hultafors som ligger lite utanför Borås och är mest kända för skit-yxan och hyfsade tummaträn....

Re: Yxor

klippen; sa:
Yxor från ÖB och liknande inköpsställen är gjorda i nå'n sorts "aluminiumstål" och inte en sekin av ens surt förvärvade slantar bör läggas på sådana.

Aluminiumstål låter ungefär som samma skola som grönmålade kanter på CD-skivor. Kan man inte komma med konkreta argument drar man till med några ord som inte en människa förstår vad de betyder?

Re: Re: Yxor

FJS90/91; sa:
klippen; sa:
Hultafors yxor såldes förr, vill jag minnas, som Agdoryxan. Den hade det bästa ryktet bland skogsarbetare i Norrlands inland, det fanns myter om att dessa yxor var så eftertraktade ute i världen att forskningsresanden från Sverige erbjudits döttrar i utbyte mot yxor runt om på jordklotet.

Trots din presentation av 3 generationer av yx-experter så blev det lite fel på uppgifterna... :)

Man skall nog inte blanda ihop Hults Bruk som låg i Norrköping och gjorde Agdoryxan med Hultafors som ligger lite utanför Borås och är mest kända för skit-yxan och hyfsade tummaträn....

Erkänner mitt faktafel och konstaterar att min nyaste yxa är en märkt Agdor från Hults Bruk inköpt häromåret.

Dock utgör min far och jag bara två generationer då min son ännu inte fått någon yxa. Men jag kommer från en byggd där skogligt friluftsliv med kaffebrasa har generationer av tradition om än mer ur försörjnings än rekriationssynpunkt.

Vad avser mitt raljanta "aluminiumstål" (Nermander reagerade)så var det inte ett sakargument utan en metafor för yxor av sämre kvalitet som korsat min väg, mina vänners väg och min släkts väg över tiden.

Ett gemensamt har dessa yxor haft nämligen att de varit inköpta på Ö & B, Rusta etc. Jag tror inte att den låga kvaliteten har att göra med att de inte är smidda i Sverige utan att det är billiga verktyg helt enkelt och generellt får man den kvalitet som man betalar för.
[Ändrat av klippen 2003-06-10 kl 11:21]

Plockar fram FINA yxan ur bokhyllan.....

Handsmidd yxa av en lokal smed som står för sina produkter ska det ju vara. Har en liggandes i bokhyllan som bara luktar kvalité, den är dessutom ruggigt välbbalanserad.

Re: Plockar fram FINA yxan ur bokhyllan.....

hanspers; sa:
Handsmidd yxa av en lokal smed som står för sina produkter ska det ju vara. Har en liggandes i bokhyllan som bara luktar kvalité, den är dessutom ruggigt välbbalanserad.

Det låter som en Gränsfors... Alla e handsmidda av i Gränsfors lokala smeder!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg