Yxor-kvalitét

kolla tester

kolla vi bilägare nått av majnr.dår har dom en översikt av en massa yxor fiskars lilla med långt skaft blev en favorit men titta själv

Re: kolla tester

igs; sa:
kolla vi bilägare nått av majnr.dår har dom en översikt av en massa yxor fiskars lilla med långt skaft blev en favorit men titta själv

Men... men... det e som att rätta sig efter en test på dykutrustning i frisörernas branchtidning!?!

Kom igen när du har ett test från någon hantverkstidning eller så..

;)

Re: Re: Plockar fram FINA yxan ur bokhyllan.....

FJS90/91; sa:
Det låter som en Gränsfors... Alla e handsmidda av i Gränsfors lokala smeder!

Gränsfors vanliga yxor är sänksmidda (rätta mig om jag har fel) men replikayxorna är handsmidda.

Sänksmidda har man ju verktyg som ser ut som en negativ yxa och så för man det upphättade järnet mellan olika typer av sänken. Detta är ju väldigt mycke handarbete men vid handsmidning tycker jag att man skall använda en vanlig hammare under processen...

Re: Re: Re: Plockar fram FINA yxan ur bokhyllan.....

fafner; sa:
Gränsfors vanliga yxor är sänksmidda (rätta mig om jag har fel) men replikayxorna är handsmidda.

Sänksmidda har man ju verktyg som ser ut som en negativ yxa och så för man det upphättade järnet mellan olika typer av sänken. Detta är ju väldigt mycke handarbete men vid handsmidning tycker jag att man skall använda en vanlig hammare under processen...

Det låter som du kan det bättre än mig, men om man läser på deras sida så får jag bilden av att dom inte använder någon "form" till någon yxa utan en stor jävla mekanisk hammare, det e hyfsat manuellt om man jämför med konkurrenterna.. Tänker man sedan på hur jävla billiga Gränsforsyxorna är med tanke på arbetet som nedlags så e det i mina ögon ganska imponerande.

Hantverk

Jodå, det är mycket hantverk för att göra en yxa och priset är som sagt fantastiskt för den kvaliten...

Stanley ???

Jag har ärvt av min farfar hans snickaryxa i modern tappning med hammarskaft av märket stanley.

Det finns inget som slår denna yxa när det gäller att hugga isär tjärstubbar.........hugg in och bryt.

Men som ren yxa är den värdelös, bra stål går att tälja, med men knappast något för den större skogen.

Re: Stanley ???

Partys; sa:
Jag har ärvt av min farfar hans snickaryxa i modern tappning med hammarskaft av märket stanley.

Det finns inget som slår denna yxa när det gäller att hugga isär tjärstubbar.........hugg in och bryt.

Men som ren yxa är den värdelös, bra stål går att tälja, med men knappast något för den större skogen.

Jo det är ju vanligt att folk står och bryter isär ved med kvistyxor, när de borde använda en klyvyxa. Om man sedan också lär sig hugga med enhandsgrepp (och håller vedkubben med andra handen) så blir vedklyningen också mycket effektivare. Och framförallt så riskerar man inte att hugga sig i benet/foten.

Coolsson; sa:
Jag undrar...vad är det skillnad i kvalité på Hultafors yxor och Gränsfors?
Jag har använt yxor av alla de slag sedan jag som liten högg mig i foten. Farsan lärde mig klyva vresig björkved och med tilltagande styrka i underarmarna använde man en mindre yxa till allt.
Men jag hittade ingen yxa förrän jag höll en Gränsforsare i min hand. Det blev lilla skogsyxan och sedan finns det inget mer att säga. Jag fattar inte ens diskussionen?
Nu har yxan legat oanvänt länge men i sommar följer den med på ryggan vid sidan av isyxan. Skall stanna en vecka i skogslandet. // Roland

Spännande!

Kurts teknik att hålla vedklabben med handen för att öka produktiviteten är ju OK, men att det också eliminerar risken att en miss träffar benet/foten tycker jag verkar spännande.
Hursomhelst, tråden började med en fråga om Gränsfors vs Hultafors. Min bestämda erfarenhet är att den i allt väsentliga skillnaden ligger i vikten. En tyngre yxa jobbar bättre - men är tyngre i ryggan. Ett långt skaft är bättre än ett kort - men är i vägen under transport.
Kvalitetsmässigt ligger den avgörande skillnaden i om inskaftningen är pålitlig eller inte.
Med ovanstående parametrar lika, har jag inte upplevt någon större skillnad mellan dyra/billiga/nya/gamla yxor. Stålkvalité och smidesteknik må variera, men utfallet liknar varandra i praktiken. Eggvinklar mm kan i viss mån justeras på en vanlig slipsten (men man gör naturligtvis inte om en snickaryxa till en klyvyxa).
Gränsfors yxor är vackra som konsthantverk och kan motivera ett inköp bara därför. Själv har jag den lilla fritidsyxan (bruksmässigt en skitprodukt, men givetvis bättre än en "överlevnadskniv") för att hygga kvistar mm. Något annat duger den inte till. De större yxorna är alldeles säkert precis lika bra som Hultafors motsvarande - men lite vackrare och lite dyrare.
Satt härförleden på bronsåldersmuseet i Tanum och språkade med en flinthuggare som ägnat 15 år av sitt liv att lära sig materialet. Visserligen part i målet, men helt säker på sin sak - en flintyxa hugger praktiskt taget lika bra som en modern stålyxa (men slits fort och svårt med skaftningen, behöver en hel del underhåll). Jag provhögg inte hans yxor, men är nog övertygad om att det är i princip rätt. Det i allt väsentliga är tyngden, skaftlängden och en någorlunda riktig form. Resten är av mindre betydelse.

Var inte rädd för en Hultafors. Lägg på några kronor så får du en i ´Classic´-serien med hantverks-look.

/Lasse

Nyman; sa:
Jag har införskaffat en fiskars till scouterna, mest för att vi sliter yxor något otroligt (låt en 10 - åring hugga med din yxa så förstår du varför).
Vilken tur att jag aldrig varit med i scouerna! Morfar och Farsan skulle ha hudflängt mig om jag använt yxan på fel sätt ;-)
Jag var ute med en skolklass i skogarna utanför Tärendö, de hade SNF (Skog Natur och Fritid - ett elevens val) och jag visade hur man jagade skogsfågel med snara. Givetvis informerade jag om att det i dag var förbjudet enligt lag att snara annat än ripa i fjälen. Lite underligt det?
Jag hade med min Gränsforsare (lite guerilla reklam) och en av eleverna tog den i ett obevakat ögonblick och slog den i MARKEN. Vad jag sade till eleven är inte lämpligt att återge men jag tror inte någon av dessa grabbar kommer att hugga i sten! Det blev givetvis även en lång föreläsning om vad man gör och inte gör med yxor och knivar. // Roland

Gränsfors är sexiga...

Köpte en yxa a la 50 spänn lite akut inför en kurshelg för några veckor sedan. Som på många andra lågprisyxor var träskaftet ihopgjutet med huvudet av något konstigt, hårt plastmaterial.
Eftersom yxan var mer än lovligt slö vid inköpet, skulle den slipas till - och då spricker plastgjutningen. Antagligen av värmen. Resultatet blir att yxhuvet sitter glappt efter slipningen - innan ett enda hugg! Dock inte så löst att det släpper, men det känns väldigt obehagligt.

Innan jag nu vågar låta mina scouter använda yxan, måste jag nu förstärka fästet...

Jo, efter helgen blev det en Gränsfors. Den håller, är sexig, och ansvarig smed heter Mattias Mattsson. Att det är 20 års garanti är ju ett plus oxå :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg