Jag har inte fattat vitsen med windstopper fleece. Som jag förstår det så sitter det vindstoppande materialet innanför pälsen. Detta gör ju att pälsens värmeeffekt är helt bortkastad om det blåser, rent idiotiskt verkar det som, eller har jag missat något? Jag förstod inte vitsen med fleece när det kom heller. Jag minns tydligt när det kom i slutet av 80-talet och början på 90-talet och alla skulle ha fleece. Jag prövade nån gång men insåg direkt att det var mycket sämre än vanlig enkelsidig fiberpäls. Fördelen med att ha en vanlig fiberpäls modell Helly Hansen från 1970-talet, eller Fristads, ITAB, Top Swede och allt vad budgetvarianterna heter är att det är ett bättre och mer mångsidigt plagg än en fleecetröja. Med pälsen utåt så står de emot lätt regn, de har liksom "fjäll" eller en takpanneeffekt och vattnet rinner av som på en gran, ett tag i alla fall. Man kan vända och ha pälsen inåt så blir det varmare och de är ganska luftiga om man inte har något utanpå. Glesbygdskavaj slår det mesta och det är kanske därför folk som verkligen är ute i ur och skur året om i flera decennier har haft just dylika plagg.
I Sverige tror jag inte de finns men i England har i säkert ett par decennier fiberpäls med pertexskal använts av friluftselit och proffsanvändare, guider, militär, expeditioner, osv. Konceptet är nog lite för bra, för enkelt och för radikalt och okonventionellt för att det skall slå bland massorna som använder sina friluftskläder till allt annat än verkligt friluftsliv. Det förkastar också den heliga flerskiktsprincipen med underställ, värmelager och skalplagg och ersätter det hela med ett plagg som bärs direkt mot skinnet. Originalet är Buffalo och deras "mountain shirt" som är ett pertexskal med fiberpälsfoder (pälsen inåt mot huden) med massa ventialitionsöppningar. Detta plagg har skamlöst kopierats av Snugpack, Arktis, mfl.
http://www.buffalosystems.co.uk/
För mig skulle det bli för varmt i de flesta fall och jag har inte investerat i en buffalotröja (eller är det en jacka?) ännu även om jag varit sugen att pröva en äkta i över 15 år. Ännu mer flexibelt är dock att ha en vanlig fiberpälströja och ett löst vindskal, eller vindblus. Fattigmansvarianten kan bestå av en fibepälströja och t.ex. en vanlig tunn vindtät löparjacka av samma typ som funnits i decennier. En sån "vindblus" kan man bära utanpå understället så att inte all kroppsnära värme blåser bort om man skall ta på förstärkningsplagg (vilket blir fallet om man kör med den vanliga heliga principen). Man kan kombinera detta med eller utan fiberpälströja på många sätt. Vindblus utanpå fiberpäls blir varmt och gott vid mer låginstensiv verksamhet, vindblus innanför fiberpälströjan och vips så har du fått dig en "windstopper fleece" och en vindblus är ett bra glidlager mellan underställ eller fiberpäls och ytterjacka (en vindblus ytterst skulle i många fall slitas i strimlor av grenar och annat på kort tid i skogen där jag oftast idkar friluftsliv, och de är ofta inte helt flamsäkra, har jag hört...). Mitt nästa projekt är att beställa pertex och sy mig ett skal likt Buffalos och anpassa en fiberpälströja till detta, så jag får testa systemet ordentligt.
I övrigt är jag en varm anhängare av principen med "täckjackor" som förstärkningsplagg, men var sak har sin plats och i många situationer är en fiberpälströja ett mer mångsidigt val. Om jag bara skulle vandra i öppen terräng och vara så lätt som möjligt så skulle jag nog satsa på något ganska tunt under en vindblus och ha en "täckjacka" att ta på utanpå allt annat vid raster och vila. Nu har en del lätta loftiga täcjackor från brittiska armén börjat komma ut på marknaden och de verkar vara betydligt billigare än de civila motsvarigheterna. Om de är lika bra vet jag inte men i vissa fall tror jag det är samma tillverkare som till de ganska mycket dyrare civila varianterna av tunna och lätta "loftjackor".
P.S.
Jag såg nyligen en vändbar windstopperkreation i en katalog från ett känt trendmärke (Patagonia tror jag men minns inte skert) så det verkar som de börjar ta sitt förnuft till fånga, även om det givetvis är mest mångsidigt inte bara med en vändbar tröja så att du kan ha vindmembranet på in eller utsidan, utan med ett löst vindskal och vanlig fiberpäls.