Om du jobbat på så att du blivit blöt och sedan ska sätta upp läger skulle jag ju påstå att det du vill göra är att ta av det blöta plagget och ta på ett torrt, inte kapsla in fukten med en plastpåse. Så blir man inte varm, större delen av isoleringsförmågan förloras ju i blöta plagg av det enkla skälet att vatten leder värme bra.Är medveten om hur VBL används men det innefattar också att jag funderade över värmeförlust pga avdunstning som VBL minimerar. Beroende på vad man gör så kan ju avdunstning ha en stor effekt på värmeförlusten. Dock verkar ju värmestrålning vara den största?
Så, i de flesta fall ser man till att inte bli svettig till att börja med, genom att anpassa klädmängd/aktivitetsgrad, och har man ändå blivit det byter man till torra kläder när man stannar.
De lätta dunjackor jag har stött på kan visserligen skadas av en gren, men det är ju isf om man av nåt skäl skulle få för sig att rusa genom en snårskog, inte lugnt och stillsamt göra upp läger. Då är nog glödsprätt ett större hot.