Jag köpte en Wild Woodgas Camp Stove på Naturkompaniet och har nu provat den i två helger. Första helgen trodde jag att pinnarna var för fuktig så det var därför det gick dåligt. Men det blev samma sak den här helgen. Det är jätte lätt att tände den, sen lägger på lite småpinnar några i taget så jag ser att dom tar sig, sen håller jag på så ett litet tag. Sen lägger jag på pinnar ungefär i storlek som lillfingret och sätter dit kastrullen, för då borde det fortsätta att brinna och det gör det också så jag lägger på några till pinnar till, och som oftast så slutar det då att brinna och bara glöder och röker extremt mycket som syns på dom här två bilderna. Om jag då tömmer ut det då börjar det brinna direkt, så då är det dit med två stenar eller stora pinnar som stöd för kastrullen. Jag har fått det att fungerat ganska så bra 2 gånger på fyra dagar, två gånger på ungefär 10 försök.
Den kan vara bra att ha om man vill röka bort myggen men så mycket mer är den inte bra till, eller så är det jag som gör helt fel?
Nu blir det att testa en Littlbug Junior Stove istället.
Nu har jag fått svar ifrån Naturkompaniet angående det här köket, och dom skrev.
..........................................
konsten att välja rätt typ av material att elde med. Viktigt att det är ganska torra kvistar samt att de inte inne håller tex barr.
När man väl börjar få fart på elden så ska man ganska snart få på övre delen på köket.
Sän är det vist kanska mycket en tränings fråga innan man har lärtsig vilket typ av material man kan använda m.m.
..........................................
Torkad barr använde jag ni i helgen till att starta elden med och det startade direkt att brinna, fast så det var inte så lyckad ändå. rätt typ av material och att det ska vara tort, låter inte som ett pålitligt kök. effektivt men opålitligt, fungerar kanske bra varma och fina somrar, när man inte behöver leta under granar för att hitta torra kvistar.
Det hör köket hamnar nog i metallåtervinningen så kanske det kommer till nå nytta. Ska bara göra något sista test när mitt nya kök kommer.