Weekendklättring

Vad skulle du rekommendera om man är sugen på att lämna Sverige och klättra en helg?

Min preferens är att det finns smidiga kommunikationer till berget, inga byten och avgång från Arlanda, och att det är ett riktigt berg med minst en tur på 5 repor. Till exempel har jag testat:

- Arne och jag tog en långhelg på fyra dagar: Ryanair till Bergamo, hyrt bil och åkt till Dolomiterna, bott i Cortina d'ampezzo. Det var lite långt att köra från bergamo (4h), men klättringen är jättefin runt Sellapasset. Ryanair tar dock för evigt: snigelbuss till skavsta som ankommer långt innan incheckning, snigelbuss hem. Att tappa en dag på resa är inte bra på så få dagar.

- Romsdalen är ju hur fint som helst. Jag och Peter tog 5 dagar men 'råkade' flyga till Tromsö. Det var en bra bit att köra därifrån så man kunde kanske ha hittat en närmare flygplats, kanske finns en i Molde? Bodde på camping men efter en mycket lååång sista dag när vi hittade ett bra och prisvärt hotell i samhället.

- Italien är ju jättefint med mer klättring än man hinner på en livstid. Flyg och hälsa på forumkändisen Christian i Turin (om man får en inbjudan förstås) så kan han visa bästa turerna i området. Man måste byta plan om man flyger sas (och de tappade förstås bort mitt bagage som vi plockade upp på vägen till klippan). På en långhelg hinner man komma ner och klättra en hel del, men resan tar lite tid.

- Chamonix är chamonix. Geneve med flyg, sedan transfer ca 35€/väg till Chamonix.

Någon som testat Barcelona? Är det görligt för en långhelg? Tyskland? Schweiz? Gräsklättringen i Polen? Ryssland? Lofoten? Har du testat något ställe du vill rekommendera för en helg?

//jacob

Senast ändrad:
Varför inte Montserrat om du har Barcelona i tankarna.
Ca 3 mil med tåg från Barcelona sedan linbana upp till klostret
och så en stärkande promenad upp för ex antal trappor

Sedan har du hur mycket klättring som helst, från korta sportturer till trad klättring uppför 300 m höga torn i grymt vacker omgivning

För mycket länge sedan kunde man bo i stenkyrkor uppe i bergen för en symbolisk summa
vet ej hur det är på den punkten nu

Tja, man är ju inte student längre och som nybliven weekend warrior brukar ju alperna funka bra. Cham är ju som sagt praktiskt men det finns annat. Kriteriet blir ju att det finns bra förbindelser samt lift (Om man bara har en helg är det surt att lägga en dag pa anmarsch). Enda haken är att det kan vara rätt tungt att ga fran havsniva direkt till turer runt 4000m - brukar sluta med huvudvärk för mig.

Annat:

Ben Nevis nas fran Glasgow pa 2,5 timme. Bra flygförbindelser

Nordnorge är schysst pa sommaren. Om väderprognosen är stabil kan man göra det väldigt kortfristigt. Tex: Flyg + hyrbil eller natttag sedan klättra utan att behöva bry sig om tider och mörker.

Jag brukar oftast köra eller aka tag men Lufthansas Fly-better erbjudande passar bra för klättring. €99 ToR och bra flygtider om man har tur

Nu lugnar vi ned oss en aning Jacob!

Jag har just nu inga trevliga förslag förutom att du får ett nytt erbjudande under vintern för lite isklättring, i vanlig ordning med upphämtning kring flygplatsen, och så gör vi en trevlig lokal '''roundtrip'' i trakterna?

Slipa yxorna!

Gents,

Jag uppskattar era tips!

Trolltind: Montserrat verkar klart intressant. Tapas och sydlig värme lockar dagar som dessa.

Maskinen: Håller med om huvudvärken 0->4000 m. Skottland lockar och har inte reflekterat över att nordnorge är så pass praktiskt ur ljussynpunkt. (any takers på Blåmann?)

Och Christian, ser med okontrollerad iver fram emot isklättringen!

//jacob

Jag bodde på Mallorca i ett halvår förut och gör nu regelbundna weekendresor dit så ofta jag kan. Fantastisk klättring i alla tänkbara grader och former. Trad, bouldering, DWS och hur mycket sport som helst - även multipitchad sådan. Dessutom hundratals mil vacker vandring runt om i bergen och längst kusterna om man skulle vara lagd åt det hållet.

Kan vara lite regnigt under tidig vår, annars är det klätterväder året om. Enda nackdelen med Mallis är att klättringen är svårtillgänglig utan bil. Kommunaltrafiken ute på ön är riktigt dålig. Hyrbil är mer eller mindre ett måste, även om kommunala möjligheter finns med lite fantasi.

Kolla in: http://www.rockfax.com/databases/results_area.html?id=1014 för ett smakprov av utbudet. Mallis-föraren från Rockfax är kalas även den.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg