VitaPro hjälper det?

Bilagor

• B522A076-525C-4031-859B-88A9B3C8E0B6.jpg
    B522A076-525C-4031-859B-88A9B3C8E0B6.jpg
    34.5 KB · Visningar: 409
En vän till mig var i sängbranschen, ett svenskt företag brukade över 80% av TO för reklam, gissa om det lönade sig.

Det är magnesiumlaktat och -citrat i den burken. Väldigt lågdoserat (som alla apotekets produkter), du behöver ta 5-6 tabletter per dag för att få någon verkan. Var jag dig skulle jag gå till en hälsokost, eller ännu hellre en näringsterapeut.
Annars är ju kurkumin känt för att vara bra mot artros och inflammation, även MSM som någon skrev om tidigare. Äkta buljong/kollagen brukar också vara bra. Men det är inte säkert att det räcker för just dig, alla är vi olika, därför rekommenderar jag att du går till någon och får hjälp. Men inte apoteket.

Det är magnesiumlaktat och -citrat i den burken. Väldigt lågdoserat (som alla apotekets produkter), du behöver ta 5-6 tabletter per dag för att få någon verkan. Var jag dig skulle jag gå till en hälsokost, eller ännu hellre en näringsterapeut.
Annars är ju kurkumin känt för att vara bra mot artros och inflammation, även MSM som någon skrev om tidigare. Äkta buljong/kollagen brukar också vara bra. Men det är inte säkert att det räcker för just dig, alla är vi olika, därför rekommenderar jag att du går till någon och får hjälp. Men inte apoteket.

Tack Anna, ska kolla upp det.

Kände att jag ville svara på det här inlägget – det var igenkänning på flera plan. Jag är själv 68, och även om jag inte är ute på några 3-månadersvandringar längre, så har jag vandrat mycket genom åren, och kroppen har ju förändrats. Stelheten du nämner, besvären med att huka och ta sig upp – det där låter väldigt bekant. Jag kan fortfarande ta mig ut på kortare fjällturer, men behöver mer återhämtning och planering än förr.

Jag har också funderat på det där med tillskott. VitaePro har man ju sett mycket reklam för, men jag har aldrig testat det själv – främst för att jag ogillar att behöva prenumerera på något jag inte vet om det fungerar. Jag är gammaldags nog att vilja köpa en burk, prova, och själv avgöra om det är något att fortsätta med.

Själv tar jag magnesium (bra att du fick det rekommenderat – det har hjälpt mig mot kramp), D-vitamin, och ibland något växtbaserat när jag känner att kroppen behöver en knuff. Jag har funderat på att prova ett extrakt som heter Tongkat Ali – det sägs kunna ge lite mer ork och återhämtningsförmåga. Har inte testat det ännu, men det finns i en ekologisk variant jag blivit lite nyfiken på:

https://www.naturvalet.com/products/tongkat-ali-ekologiskt-extrakt-60-kapslar

Men som du säger – det är säkert mycket som är normalt i vår ålder. Kroppen förändras, men jag tror också att man gör klokt i att lyssna in den och stötta den på olika sätt, utan att förvänta sig mirakel. Det viktigaste är kanske att man fortfarande försöker, att man inte ger upp sina drömmar bara för att kroppen knarrar lite mer än förr.

Hoppas verkligen att din vandring blir av och att du får både glädje och styrka av den. Det är stort att våga satsa på något man drömt om länge.

Vänlig hälsning,
Olof

Trams undvik sk kosttillskott
Ät färska grönsaker eller snabbfrysta med div mineraler.
Kött,fisk, ägg, fullkorn osv.
Gå till doktorn och begär ev betala för ett komplett provtagning så får man reda på om man har något fel som gör att man ej tar upp alla näringsämnen eller kombinerar olika livsmedel så upptag minskar.
Problemen kan ju uppstå om man är vegetarian med bristande kunskaper eller allergisk mot vissa livsmedel.

Tro kan försätta berg, så rätt placebotablett kan göra underverk för somliga. Ska vi ta det ifrån dem, så länge de inte är hutlöst dyra?

Annars röstar jag också på varierad kost utan nämnavärt med tillskott, det täcker de flestas behov.

Det enda jag "unnar mig" är blodgivningens järntabletter efter tapppning, då jag inte vill äta så ehemula mängder persilja och messmör (eller mer kött än jag normalt äter) som kompensation.

/Patrik

Det finns många äldre som behöver kosttillskott eller näringstillskott av olika slag, så man borde inte slentrianraljera innan man vet vem det berör.

Proteinshake är också kosttillskott och det dricker var och varannan kroppsbyggare av nån anledning.

Det enda jag "unnar mig" är blodgivningens järntabletter efter tapppning, då jag inte vill äta så ehemula mängder persilja och messmör (eller mer kött än jag normalt äter) som kompensation.
Samma här...tar kapslarna som inte bråkar med magen lika mycket som tabletterna.

Proteinshake är också kosttillskott och det dricker var och varannan kroppsbyggare av nån anledning.
Inte bara kroppsbyggare...många som tränar tar proteintillskott...inget fel i det, men kanske inte nödvändigt.

Det ska mycket till innan jag kommer att ta till något tillskott.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg