Vitaminer?

Att det inte är farligt att ta kosttillskott i form av vitaminpiller kommer ju den femåriga (inte ettåriga) studien från Oxford fram till. Även om man tar "i onödan" lär det knappast bli någon överdosering.

Men om man nu ska lägga sina pengar på luftslott i form av multivitaminpiller tycker jag att man kan vara lite medveten även där.

MittVal Man innehåller i princip samma tillskott i samma mängder som de gamla vanliga Vitamineral.

Vitamineral: 0,7 kr per dos.
MittVal Man: 2,18 kr per dos.

Eller tänker folk att det är lika bra att bli maximalt lurad när man ändå håller på? ;)
 
FJS90/91; sa:
Kontentan blir fortfarande att tillskott är ett bra sätt att tömma plånboken och ett tveksamt sätt att fylla kroppen, en bra, genomtänkt och allsidig kost är däremot snällare mot plånboken och helt säkert bra för kroppen.. Skit i raffinerade produkter och rött kött så kommer man långt!

En bra och genomtänkt mat är det bästa men har du kollat vad råvaror idag innehåller för näring, det är ju stor skillnad på dagens produkter vad gäller förhållande näringsinnehåll beroende på vad man får tag på.
Att försäkra sig om att man når rimliga nivårer med en eller helst fler tabletter (Samma dos men utspritt under dagen.) som kostar någon krona per dag är ju varken dyrt, dumt eller något annat negativt.

btw Vad är det för fel på rött kött? Ska vi prata näringsinnehåll så är det ju en av de bättre kötttypern i många hänseenden. Finns det något negativt med det i hälso- eller träningshänseende skulle det vara kul att få reda på.

Att jämföra vitamintillskott med diverse olagliga preparat är ju knappast en rättvis jämförelse och tyder på en viss okunskap om vad olika ämnen gör..
 
z_bumbi; sa:
Att försäkra sig om att man når rimliga nivårer med en eller helst fler tabletter (Samma dos men utspritt under dagen.) som kostar någon krona per dag är ju varken dyrt, dumt eller något annat negativt.

Problemet är ju att man inte FÖRSÄKRAR sig om något eftersom vi ju som sagt inte ens vet om kroppen tar upp vitaminerna ur pillren.
Och om dagens råvaror har sämre vitamininnehåll kan man ju äta två apelsiner istället för en för att få dagens dos.

Har man problem med att få i sig vitaminer ska man lösa rätt problem - ändra sin kost. Då får man dessutom en hel del andra näringsämnen på köpet.
Jag tror att man vinner betydligt mer på det, även om det kanske är jobbigare.
 
Nordesjo; sa:
Problemet är ju att man inte FÖRSÄKRAR sig om något eftersom vi ju som sagt inte ens vet om kroppen tar upp vitaminerna ur pillren.

Vet man inte?
Jag har inte sett något som säger att man inte tar upp vitamniner från piller om man ser till något så när säkra källor.

Finns iofs något rykte om att viss ytbehandling på vissa tabletter är mindre bra och förhindrar nedbrytning men det är vad jag vet bara ett rykte. Är man orolig får man dela sin tablett så är den saken avklarad.
 
Fiskolja kanske...??

Jag har läst att fiskolja ska vara bra för tränande. Det har gjort vetenskapliga studier med placebo-kontrollgrupper och det har visat sig att det vekligen har stor effekt på både uthållighet och muskeltillväxt, i gemförelse med andra preparat.

Jag antar att man inte får denna effekt om man bara äter en allsidig kost med ca 2 fiskmåltider i veckan.

Om man inte äter fet fisk (för det är i den feta fisken nyttigheterna finns) varje dag så kan det ju vara ett altenativ att käka lite fiskolja, eller OMEGA-3 som det kallas. Offtast fins det oxå mycket E-vitamin, som har antioxidanta egenskaper, i detta tillskott.

Det finns mer att läsa om detta på Paulun.se
 
Re: Fiskolja kanske...??

Lethron; sa:
Jag har läst att fiskolja ska vara bra för tränande. Det har gjort vetenskapliga studier med placebo-kontrollgrupper och det har visat sig att det vekligen har stor effekt på både uthållighet och muskeltillväxt, i gemförelse med andra preparat.

länk till källa?