Vitaminer?

nermander; sa:
Det är ju inte nyttigt att generellt öka vitaminintaget. Vissa vitaminer är det ju rentav skadligt att få i sig mer av.

Har man brist på nån vitamin så är det ju bara den typen av vitamin som man ska öka intaget av. Men det borde ju då läkaren kunna tala om hur man ska göra.

Hmmm?

Jag undrar nu vilka vitaminer som är skadliga att få i sig för mycket av?

Jag har alltid hört att de vitaminer man får för mycket av kissar man snabbt ut.

Många blandar ihop vitaminer och mineraler.
Vissa mineraler är väl skadliga i för stor mängd.

MVH KIM
 
Re: ...hmmmm....

mellgren; sa:
...beror helt på vem man frågar! Vissa anser att ALLA borde äta kosttillskott som äter som de flesta svenska gör medan andra hävdar att ingen behöver kosttillskott överhududtaget.... Prova själv! Det är otroligt svårt att få fram en skadlig effekt på kosttillskott om det rör sig om vanliga Multi-vitamin eller C-vitamin då de flesta av dessa vitaminer är vattenlösliga och då försvinner med urinet... Ett bra tips är att läsa på innan du börjar knapra vitaminer! Finns hur många bra böcker som hellst av t.ex. Fredrik Paulun (www.paulun.com).

Har själv käkat kosttillskott under ett par år och jag märkte STOR skillnad. Jag blev mycket piggare och orkade mer och mindre sjuk. Mycket beror givetvis på vilka kostvanor man hade innan.... ;-)

Lycka till!

Du kanske kan göra en recension på de kosttillskott du använde (om du inte redan gjort det).
MVH KIM
 
Re: Återhämtning

cykelstina; sa:
Har hållit på landsvägscykling (Vätternrundor o dy) som glad amatör. Det här har jag lärt mig om återhämtning och jag tycker det stämmer:
Om man ska tillgodogöra sig kolhydrater, vitaminer etc i kosten, behövs mycket fibrer. Tarmen jobbar bättre då. Fibrerna finns i frukt, grönsaker och rotsaker.
Tillväxthormonerna (de naturliga givetvis!) jobbar bara när man sover, så man måste sova ordentligt för att kroppen ska kunna bygga nya celler.

Paulun har listor om vad många råvaror innhåller vad gäller fett, protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Se http://www.paulun.com

/Stina
PS: Frysdisken är full av förstklassiga rot- och grönsaker som kan koka med i riset/pastan eller wokas med kycklingen.

Fibrer finns först och främst i vära säderslag.
Dom riktigt nyttiga fibrerna finns i Havre.
Dessa fibrer är vattenlösliga och är dom bästa även när man tränar.

MVH
KIM
 
Läs på om vilka vitaminer och mineraler du behöver.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=593&t=2240


Det finns även en brochyr att hämta på apoteket som beskriver vad ämnet är till för och i vilken mat det finns.

Själv kompletterar jag med järn då jag är blodgivare och "Mitt val Man" eller "Mitt val Sport" beroende på hur mycket jag rör på mig. Blir både piggare och har bättre koncentraion då jag kompletterar min allsidiga kost med vitaminer och mineraler.

Dock köper jag inte produkterna på Coop eller Ica utan jag håller mig till apotektets sortiment.

// Emanuel
 
kim1; sa:
Hmmm?

Jag undrar nu vilka vitaminer som är skadliga att få i sig för mycket av?

Jag har alltid hört att de vitaminer man får för mycket av kissar man snabbt ut.

Många blandar ihop vitaminer och mineraler.
Vissa mineraler är väl skadliga i för stor mängd.

MVH KIM

Fettlösliga vitaminer som A- och D- vitamin, är inte alls nyttigt att få alltför mycket av. De vattenlösliga kan man i de flesta fall göra sig av med om man skulle få alltför mycket. Men att alltför mycket under lång tid av antioxidant vitaminer som C- och E - vitamin har i studier visat sig vara skadliga och rekommenderade dagsdoser har t o m minskats. Se tex

Johnson LJ, Meacham SL, Kruskall LJ.
The antioxidants--vitamin C,vitamin E, selenium, and carotenoids.
J Agromedicine. 2003;9(1):65-82.
 
KLAGER; sa:
kim1; sa:
Hmmm?

Jag undrar nu vilka vitaminer som är skadliga att få i sig för mycket av?

Jag har alltid hört att de vitaminer man får för mycket av kissar man snabbt ut.

Många blandar ihop vitaminer och mineraler.
Vissa mineraler är väl skadliga i för stor mängd.

MVH KIM

Fettlösliga vitaminer som A- och D- vitamin, är inte alls nyttigt att få alltför mycket av. De vattenlösliga kan man i de flesta fall göra sig av med om man skulle få alltför mycket. Men att alltför mycket under lång tid av antioxidant vitaminer som C- och E - vitamin har i studier visat sig vara skadliga och rekommenderade dagsdoser har t o m minskats. Se tex

Johnson LJ, Meacham SL, Kruskall LJ.
The antioxidants--vitamin C,vitamin E, selenium, and carotenoids.
J Agromedicine. 2003;9(1):65-82.

Ok
Detta kommer från apotekets infosida om vitaminer

Det har hänt att människor har blivit förgiftade av stora doser A-vitamin. Det rör sig om människor som av missförstånd under lång tid ätit mer än 15 mg per dag. Sådana stora mängder kan man normalt inte få i sig genom kosten.

D-vitamin är skadligt i stora mängder. Det kan ge illamående, sämre matlust och förkalkningar i vävnaderna, framför allt i njurar och lungor. Det rekommenderade dagliga intaget bör därför inte överskridas någon längre tid.

E-vitamin är mindre skadligt i höga doser än övriga fettlösliga vitaminer. Intag över 800 mg per dag under längre tid kan dock ge symtom som illamående och diarré, samt minska blodets förmåga att levra sig.

Där står ingenting om att c-vitaminer skulle vara skadliga om man fick för mycket.

Observera att de rekomenderade doserna gäller normalmänniskan, vi som är ute och rör på oss väldigt mycket tillhör inte normalmänniskan utan behöver en högre dos.
MVH KIM
 
kim1; sa:
Ok
Detta kommer från apotekets infosida om vitaminer

Det har hänt att människor har blivit förgiftade av stora doser A-vitamin. Det rör sig om människor som av missförstånd under lång tid ätit mer än 15 mg per dag. Sådana stora mängder kan man normalt inte få i sig genom kosten.

D-vitamin är skadligt i stora mängder. Det kan ge illamående, sämre matlust och förkalkningar i vävnaderna, framför allt i njurar och lungor. Det rekommenderade dagliga intaget bör därför inte överskridas någon längre tid.

E-vitamin är mindre skadligt i höga doser än övriga fettlösliga vitaminer. Intag över 800 mg per dag under längre tid kan dock ge symtom som illamående och diarré, samt minska blodets förmåga att levra sig.

Där står ingenting om att c-vitaminer skulle vara skadliga om man fick för mycket.

Observera att de rekomenderade doserna gäller normalmänniskan, vi som är ute och rör på oss väldigt mycket tillhör inte normalmänniskan utan behöver en högre dos.
MVH KIM

Apoteket ligger ju inte direkt i forskningsfronten! Vad har du för referenser till att "vi som är ute och rör på oss väldigt mycket tillhör inte normalmänniskan utan behöver en högre dos." ??? Kanske kan man behöva/tolerera något mera av några vitaminer men det behovet är inte nödvändigtvis direkt korrelerat till tex energiomsättningen!
 
KLAGER; sa:
kim1; sa:

Apoteket ligger ju inte direkt i forskningsfronten! Vad har du för referenser till att "vi som är ute och rör på oss väldigt mycket tillhör inte normalmänniskan utan behöver en högre dos." ??? Kanske kan man behöva/tolerera något mera av några vitaminer men det behovet är inte nödvändigtvis direkt korrelerat till tex energiomsättningen!

Mina referenser är från skoltiden där jag läste livsmedelsteknik och hade ett ämmne där vi noggrant gick igenom alla vitaminer och mineraler.

Självklart ändras rönen med tidens gång samtidigt som man kan hitta forskare som säljer rakt mot varandra i samma frågor.

så länge man inte missbrukar något alltså tar alldeles för mycket av en viss sorts vitamin är min uppfattning att det inte är alltför skadligt med ett litet tillskott
MVH KIM
 
Kontentan blir fortfarande att tillskott är ett bra sätt att tömma plånboken och ett tveksamt sätt att fylla kroppen, en bra, genomtänkt och allsidig kost är däremot snällare mot plånboken och helt säkert bra för kroppen.. Skit i raffinerade produkter och rött kött så kommer man långt!
 
placebo

...hmm.... Placebo eller ej......

Spelar det någon som hellst roll om det funkar pga preparaten eller rent psykiskt?!

Huvudsaken är ju att det funkar!

/m
 
Re: placebo

mellgren; sa:
Huvudsaken är ju att det funkar!

/m

men till vilket pris.. har man så mycke pengar att man kan gödsla på alla möjliga produkter utan att bry sig om funktion så e det väl ingen skada skedd, men jag tror att det handlar om att man är för lat för att laga riktig mat!!
 
För säkerhets skull bör man ju också fylla på med lite extra steroider, lite extra hormoner (åtmistonde EPO, GH, hCG och Insulin ). Naturligtvis tar det alldeles för lång tid att äta middag, det är mycket effektivare att köra näringsdropp under natten.