Vitaminer?

Vitamintillskott!!

Personligen tränar jag både löpning, cyckling och styrketräning och har gjort detta under några års tid.

För några månader sedan köpte jag multivitamin-tillskott i flytande form (som funkar bra att blanda med vanlig juce) och har sedan dess märkt en ökning i styrka och kraft i kroppan. Om man däremot inte tränar får man ett överskott som är helt onödigt, i vissa fall skadligt.

Det som man märker mest är att kroppen ÅTERHÄMTAR sig mycket snabbere mellan träningstillfällen, och därmed blir man pigg och fräch till nästa träning.

Placebo (eller att "tro på sig själv") funker bara för att dra nytta av mental energi under själva träningspasset, men efteråt kan man känna hur trött kroppen igentligen är.

Dett är i alla fall mina erfarenheter.... Invändningar??
 
Re: Vitamintillskott!!

Lethron; sa:
Dett är i alla fall mina erfarenheter....

Invändningar??

Men du hade lika väl kunnat styra upp din kost för att få bättre resultat av din träning istället för att lägga pengarna på multivitamin.. Jag har i perioder varit "sponsrad" eller haft fri tillgång till en av de marknadsledande tillverkarnas produkter och inte märkt någon revolutionerande skillnad, jag provade till och med att leva 1 år som vegan för att se om det gjorde skillnad men det som jag upplevt funkar bäst är en väl balanserad blandkost utan raffinerade produkter och sparsamt med rött kött.. Enkelt och MYCKET billigare..

(har du kollat sockerhalten i din multivitamindricka?)


.
[Ändrat av FJS90/91 2003-11-19 kl 12:08]
 
Lethron; sa:
Placebo (eller att "tro på sig själv") funker bara för att dra nytta av mental energi under själva träningspasset

Eftersom placebo (att tro på ett preparats effekt, inte att tro på sig själv) funkar mot cancer, depression, förkylning, allergier och en massa andra tillstånd lär det nog funka finfint för återhämtning också.
I vissa fall (vissa psykofarmaka) står placeboeffekten för 75 % av det positiva resultatet.

Om man TROR att ett preparat har en effekt så är det bevisat att det FÅR effekt i en signifikant andel av alla fall.

Huruvida kroppen ens kan tillgodogöra sig vitaminpreparat är omdebatterat. I värsta fall är de helt enkelt bara vansinnigt dyra sockerpiller.
Däremot är det bevisat att nyttig mat är nyttigt. Dessutom är det godare och trevligare än piller.
 
Nordesjo; sa:
Huruvida kroppen ens kan tillgodogöra sig vitaminpreparat är omdebatterat. I värsta fall är de helt enkelt bara vansinnigt dyra sockerpiller.
Däremot är det bevisat att nyttig mat är nyttigt. Dessutom är det godare och trevligare än piller.

jepp
 
man kan aldrig äta fmkt av frukt o grönt! gör stor skillnad på hälsan...frukt är sååå bra!

med varierad kost behövs eg inga spec vitamintillskott...

orken o humöret mår så otroligt mkt bättre av att äta riktigt...satsa stenhårt på frukt o grönt, det gör j!
 
Det vore intressant å se någon sammanställning av olika råvaror och se vilka vitaminer de innehåller samt hur mycket.

Vilka typer av vitaminer finns det och vad hur påverkar dom kroppen?
 
det var ju just det att vi inte vet alla vitaminer, mineraler och spårämnen i vanlig mat, därför e det svårt att ersätta med tillskott..
 
Lite fakta

Här är ur en brittisk studie om vitaminpillers effekt på hälsan:
"At the end of the trial [5 år!], people taking vitamins had exactly the same risk of heart disease, cancer, cataracts, bone fractures, asthma and mental decline as those who took a placebo."

http://www.portal.telegraph.co.uk/n...05.xml&sSheet=/news/2002/07/05/ixnewstop.html

Här är lite vitaminfakta hämtat ur en kurs i omvårdnad som jag illustrerade för ett par år sedan:

•A-vitamin är viktigt för syn, hud, slemhinnor och tillväxten. A-vitamin ger motståndskraft mot infektioner
•B- vitamin behöver nerver, hud och hår, muskler, protein och energiomsättning, lever och blodbildning
•C- vitamin främjar sårläkning, hjälper kroppen ta upp järn, stärker blodkärl i hud, tänder och skelett
•D- vitamin behövs för benbildning och tänder, hjälper kroppen omsätta calcium och fosfat
•E-vitamin skyddar kroppen och stärker immunförsvaret.
•K-vitamin medverkar i blodets koagulation och bygger upp skelettet
 
Återhämtning

Har hållit på landsvägscykling (Vätternrundor o dy) som glad amatör. Det här har jag lärt mig om återhämtning och jag tycker det stämmer:
Om man ska tillgodogöra sig kolhydrater, vitaminer etc i kosten, behövs mycket fibrer. Tarmen jobbar bättre då. Fibrerna finns i frukt, grönsaker och rotsaker.
Tillväxthormonerna (de naturliga givetvis!) jobbar bara när man sover, så man måste sova ordentligt för att kroppen ska kunna bygga nya celler.

Paulun har listor om vad många råvaror innhåller vad gäller fett, protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Se http://www.paulun.com

/Stina
PS: Frysdisken är full av förstklassiga rot- och grönsaker som kan koka med i riset/pastan eller wokas med kycklingen.
 
Re: Lite fakta

Nordesjo; sa:
Här är ur en brittisk studie om vitaminpillers effekt på hälsan:
"At the end of the trial [5 år!], people taking vitamins had exactly the same risk of heart disease, cancer, cataracts, bone fractures, asthma and mental decline as those who took a placebo."

http://www.portal.telegraph.co.uk/n...05.xml&sSheet=/news/2002/07/05/ixnewstop.html

Studien som det hänvisas till är publicerad i Lancet och är fritt tillgänglig (om man registrerar sig).
http://www.thelancet.com/journal/vol360/iss9326/contents

"MRC/BHF Heart Protection Study of antioxidant vitamin supplementation in 20 536 high-risk individuals: a randomised placebo-controlled trial "
 
bergholm; sa:
Det vore intressant å se någon sammanställning av olika råvaror och se vilka vitaminer de innehåller samt hur mycket.

Livsmedelsverket har den bästa, finns specialtabller för det mesta vad gäller kost här.
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Vad gäller multivitamin och träning så är det ganska svårt med dagens utarmade kost att täcka det ökade behovet som man har som tränade. Det går om man har möjlighet att styra väldigt mycket var man får sina råvaror ifrån men då en välbalanserad multivitamin inte innebär några risker så kan det vara en extra försäkring.

Angående studien om vitaminer så är den alldeles för kort för att dra några slutsatser om effekterna på många av de sjukdommarna som räknades upp, ett år är ju ingen lång tid i sammanhanget.
 
Re: Lite fakta

Nordesjo; sa:
Här är ur en brittisk studie om vitaminpillers effekt på hälsan:
"At the end of the trial [5 år!], people taking vitamins had exactly the same risk of heart disease, cancer, cataracts, bone fractures, asthma and mental decline as those who took a placebo."

http://www.portal.telegraph.co.uk/n...05.xml&sSheet=/news/2002/07/05/ixnewstop.html

Här är lite vitaminfakta hämtat ur en kurs i omvårdnad som jag illustrerade för ett par år sedan:

•A-vitamin är viktigt för syn, hud, slemhinnor och tillväxten. A-vitamin ger motståndskraft mot infektioner
•B- vitamin behöver nerver, hud och hår, muskler, protein och energiomsättning, lever och blodbildning
•C- vitamin främjar sårläkning, hjälper kroppen ta upp järn, stärker blodkärl i hud, tänder och skelett
•D- vitamin behövs för benbildning och tänder, hjälper kroppen omsätta calcium och fosfat
•E-vitamin skyddar kroppen och stärker immunförsvaret.
•K-vitamin medverkar i blodets koagulation och bygger upp skelettet

Mycket bra kort sammanfattning.
MEN jag vill bara lägga till en liten sak.

Vissa saker vi förtär hindrar kroppen att ta upp olika vitaminer.
TEX om du dricker ett glas juice på morgonen för att få C-vitamin och ganska snart därefter dricker en kopp kaffe så har kroppen inte fått tillgång till C-vitaminet, kaffe binder nämligen C-vitamin.

Nu vet jag inte om detta gäller fler vitaminer men så är det och man behöver tänka på vad man äter i samband med nyttigheterna också.

MVH KIM