Vitaminer?

Vad ska jag äta för att öka mitt vitamin-intag?
Ska jag äta mycket frukt eller ska jag istället äta brustabletter eller sk. multivitamindryck?

Vilket är bäst?

Vilket är billigast?

//Andreas
 
Vitaminer= gröna grödor!

Hur ska du öka ditt vitaminintag? Ja jag skulle då inte slänga i mig en massa brustabletter eller ha någon övertro till multivitaminjuicer. Pröva istället att äta en till två frukter per dag och bygg upp måltiden mera på grönsaker. Ett tips är att läsa Idrottarens energibok av Ulf Bohman. Där kan du läsa på ett enkelt sätt vad som är bra att stoppa i sig.
Mvh Johan
 
Om du äter en allsidig kost har jag svårt att se att du behöver vitamintillskott såvida du inte lider av något medicinskt tillstånd som t.ex. förhindrar upptag i tarmen. Om du känner på dig att du inte äter allsidigt eller t.ex. äter en strikt vegankost så finns det vitamintillskott på apoteket, det e bara att gå in och fråga så rekommenderar dom. Men som sagt, äter man allsidigt så behöver man i regel inte några tillskott (särskilt som många livsmedel redan innehåller vitamintillskott).

/David
 
Jag instämmer i fågelsången ovan, det finns ingen anledning att äta en massa dyra tabletter med tveksam effekt när frukt och grönt är billigare, nyttigare och mycket godare..mmmm Tänk på alla goda rotfrukter nu på höst/vinter, satan i gatan!!
 
Annars kan du ju prova fullkornsvälling. Innehåller en hel del nyttigheter. Tror det kostar typ 40:- och då räcker det till 5 liter.

/mattias
 
Det är billigare och godare med frukt och grönsaker istället för vitamintillskott!
Dietister rekommenderar inte vitamintillskott, delvis eftersom man inte har fullständig kunskap om alla vitaminer, mineraler, spårämnen mm. Om man bara äter tillskott så kan man gå miste om viktiga näringsämnen som man kanske inte känner till än.
 
Det är ju inte nyttigt att generellt öka vitaminintaget. Vissa vitaminer är det ju rentav skadligt att få i sig mer av.

Har man brist på nån vitamin så är det ju bara den typen av vitamin som man ska öka intaget av. Men det borde ju då läkaren kunna tala om hur man ska göra.
 
...hmmmm....

...beror helt på vem man frågar! Vissa anser att ALLA borde äta kosttillskott som äter som de flesta svenska gör medan andra hävdar att ingen behöver kosttillskott överhududtaget.... Prova själv! Det är otroligt svårt att få fram en skadlig effekt på kosttillskott om det rör sig om vanliga Multi-vitamin eller C-vitamin då de flesta av dessa vitaminer är vattenlösliga och då försvinner med urinet... Ett bra tips är att läsa på innan du börjar knapra vitaminer! Finns hur många bra böcker som hellst av t.ex. Fredrik Paulun (www.paulun.com).

Har själv käkat kosttillskott under ett par år och jag märkte STOR skillnad. Jag blev mycket piggare och orkade mer och mindre sjuk. Mycket beror givetvis på vilka kostvanor man hade innan.... ;-)

Lycka till!
 
hmmmm....

mellgren; sa:
...beror helt på vem man frågar! Vissa anser att ALLA borde äta kosttillskott som äter som de flesta svenska gör medan andra hävdar att ingen behöver kosttillskott överhududtaget....

Lycka till!

njae.. det finns inte många med stor kunskap som hävdar att ALLA borde äta kosttillskott om dom inte säljer någon produkt, den samlade vetenskapen är ganska enig om att för motionär/elit-motionär så finns det ingen anledning att äta tillskott med tveksam effekt..

Något som dom däremot är överens om är att med en bra och balanserad kost så finns det ingen anledning att pumpa i sig tabletter..

Fredrik Paulun rekomenderar i princip bara kosttillskott vid diet då kroppen via mat inte kan fylla upp intaget av vitaminer och mineraler..
 
Re: hmmmm....

den samlade vetenskapen är ganska enig om att för motionär/elit-motionär så finns det ingen anledning att äta tillskott med tveksam effekt..

Sant!
Ju mer man motionerar desto mindre nytta har man av vitamintillskott. När man tränar mer äter man mer och på så sätt får man i sig mer vitaminer (om man inte bara äter ostbågar förstås...). Och eftersom behovet nog inte ökar radikalt kommer man att täcka alla vitaminbehov genom maten.


Sedan finns det ju föstås placeboeffekt. När det gäller diffusa mätvariabler som tex "livskvalitet" är den mycket kraftig. Vid en studie av svår huvudvärk gick patienterna från 7 till 2-3 på en 10-gradig skala för upplevd smärta, efter att ha fått placebo.

Så om man är övertygad om att man kommer att må bättre av vitamintillskott så kommer man att göra det!

Fast i längden är det ju billigare att tro på "varierad kost-teorin"... ;-)
 
Re: ...hmmmm....

mellgren; sa:
Har själv käkat kosttillskott under ett par år och jag märkte STOR skillnad. Jag blev mycket piggare och orkade mer och mindre sjuk. Mycket beror givetvis på vilka kostvanor man hade innan.... ;-)

..........och hur mkt man tror på det. placeboeffekten är inte att underskatta :)