Jag har fått vita fingrar efter två paddelturer nyligen. Båda turerna cirka 15 grader i luften och omkring 20 i vattnet och 2-3 h paddling i lungt tempo. Jag kände mig varken kall eller svettig utan ganska lagom varm. Inga stasande gummimuddar.
Normal färg på fingrarna åter efter cirka 1h och ingen smärta eller något stickande, bara läskigt vit färg.
Har aldrig hänt mej tidigare.
Själv diagnos:
och då det stod att man skulle söka vård om det debuterar vid över 40år ålder (är 54). Vårdecentralen bekräftar att det är raynaud. Läkaren lyssnar med stetoskop och konstaterar genom att lyssna och använda doppler-apparat att lungor, hjärta och kärl fungerar utan anmärkning.
Ordination: vantar vid paddling och inga mediciner. Sök igen om det uppkommer oftare eller börja göra ont. Då kan man överväga kärlvidgande medicinering.
Jag röker inte, jobbar inte med vibrerande maskiner (kontorsarbete). Blodtryck 130/80, vilopuls ~50 och maxpuls gissningvis omkring 180-190 (längesedan jag verkligen maxade men drygt 170 vid löpspurt i närtid). Motionstränar 4-5 ggr/vecka (löpning, cykling), 186 cm och 90 kg.
Har tidigare inte varit särskilt frusen av mig, snarare tvärt om den som fryser mindre än andra. Har inte förfrusit mig vad jag vet/minns. Vinterbadar lite oregelbudnet sedan något år tillbaka, kanske någon gång per månad under kalla årtiden.
Känner mig subjektivt kanske lite mer frusen senaste tiden.
Någon som har liknade erfarenheter och ideer om vad som kan har triggat detta?
Något man kan göra något åt för att slippa/undvika för utom vantar/handskar?
/Patrik
Normal färg på fingrarna åter efter cirka 1h och ingen smärta eller något stickande, bara läskigt vit färg.
Har aldrig hänt mej tidigare.
Själv diagnos:
Bleka och kalla fingrar - Raynauds syndrom
Vid Raynauds syndrom blir en eller flera av fingrarna bleka och domnar. Det kan hända när det är kallt eller när du är stressad. Det går oftast över av sig själv. Det viktigaste är att försöka hålla fingrarna varma. Besvären brukar minska med åldern.
www.1177.se
Ordination: vantar vid paddling och inga mediciner. Sök igen om det uppkommer oftare eller börja göra ont. Då kan man överväga kärlvidgande medicinering.
Jag röker inte, jobbar inte med vibrerande maskiner (kontorsarbete). Blodtryck 130/80, vilopuls ~50 och maxpuls gissningvis omkring 180-190 (längesedan jag verkligen maxade men drygt 170 vid löpspurt i närtid). Motionstränar 4-5 ggr/vecka (löpning, cykling), 186 cm och 90 kg.
Har tidigare inte varit särskilt frusen av mig, snarare tvärt om den som fryser mindre än andra. Har inte förfrusit mig vad jag vet/minns. Vinterbadar lite oregelbudnet sedan något år tillbaka, kanske någon gång per månad under kalla årtiden.
Känner mig subjektivt kanske lite mer frusen senaste tiden.
Någon som har liknade erfarenheter och ideer om vad som kan har triggat detta?
Något man kan göra något åt för att slippa/undvika för utom vantar/handskar?
/Patrik