Vita fingrar efter paddling...

Jag har fått vita fingrar efter två paddelturer nyligen. Båda turerna cirka 15 grader i luften och omkring 20 i vattnet och 2-3 h paddling i lungt tempo. Jag kände mig varken kall eller svettig utan ganska lagom varm. Inga stasande gummimuddar.
Normal färg på fingrarna åter efter cirka 1h och ingen smärta eller något stickande, bara läskigt vit färg.
Har aldrig hänt mej tidigare.

Själv diagnos:
och då det stod att man skulle söka vård om det debuterar vid över 40år ålder (är 54). Vårdecentralen bekräftar att det är raynaud. Läkaren lyssnar med stetoskop och konstaterar genom att lyssna och använda doppler-apparat att lungor, hjärta och kärl fungerar utan anmärkning.
Ordination: vantar vid paddling och inga mediciner. Sök igen om det uppkommer oftare eller börja göra ont. Då kan man överväga kärlvidgande medicinering.

Jag röker inte, jobbar inte med vibrerande maskiner (kontorsarbete). Blodtryck 130/80, vilopuls ~50 och maxpuls gissningvis omkring 180-190 (längesedan jag verkligen maxade men drygt 170 vid löpspurt i närtid). Motionstränar 4-5 ggr/vecka (löpning, cykling), 186 cm och 90 kg.
Har tidigare inte varit särskilt frusen av mig, snarare tvärt om den som fryser mindre än andra. Har inte förfrusit mig vad jag vet/minns. Vinterbadar lite oregelbudnet sedan något år tillbaka, kanske någon gång per månad under kalla årtiden.
Känner mig subjektivt kanske lite mer frusen senaste tiden.

Någon som har liknade erfarenheter och ideer om vad som kan har triggat detta?
Något man kan göra något åt för att slippa/undvika för utom vantar/handskar?

/Patrik

fingrar.jpg
 
Jag kan inget om Raynauds syndrom, men något som hjälper mig att hålla värmen i fingrar och händer
är att använda handledsmuddar av neopren.
Ibland har jag problem med att fingrarna domnar, om jag sträcker ordentligt på fingrarna i överhanden på varje paddeltag så blir det bättre blodflöde och domningen försvinner.
 
Mössa kan hjälpa. Detta då mkt värme kan förloras från skalpen där blodcirkulationen inte stryps när kroppen försöker behålla värmen inombords.

Thure
 
Det märkliga är att jag inte upplever att jag fryser. Jag huttrar inte alls och inte heller något "tuppskinn på armarna" (när armhåren reser sig för att bevara värme).
Jag tycker jag borde känna/uppleva kyla om kroppen börjar strypa blodflödet till fingrarna, eller?

/Patrik

PS
Jag har träffat en kärv fänrik en gång som efter att ha sovit en bister vinternatt under en gran, fick frågan om han frusit. Han svarade "Min kropp kanske fryser, men jag fryser inte!"
DS
 
Rör du på fingrarna när du paddlar?
Jag brukar räta på fingrarna något när jag trycker framåt, och greppar helt igen vid nästa paddeltag.
Rörelsen kan ge bättre cirkulation i fingrarna.
 
Inte i fingrarna, men väl i en tå. Senaste turen för en månad sedan tappade jag känseln i tån intill stortån. Satt i i flera dagar hemma sen, uppåt en vecka. En 60 km tur över 48h. Kanske beror på en kombination av instängdhet och mycket tryckande mot fotstödet, men aldrig hänt tidigare. Blev inte vit, hade vara ingen känsel.
 
Att öppna handen i påskjutet som nämnts av flera är ett bra sätt att få musklerna i händerna att pumpa runt mer blod.
Märks väldigt väl vid tex längdskidåkning i kyla att ”spänn-slappna av-spänn” snabbt ger varma fingrar och tår.
 
Använder du mediciner, tycker jag du ska kolla upp biverkningslistan lite extra. Testa att googla men var källkritisk.
 
Har också Raynauds.

Har även utvecklat köldurtikaria (köldallergi) som visar sig främst vid bad. Kan inte säga exakta temperaturer eller så när det triggas då det verkar variera och har testat med receptfria antihistaminer utan lyckat resultat.

Kan uppmana dig att vara vaksam vid bad då jag senast för ca en månad sen gjorde ett provbad i en varm vik. Gick hur bra som helst att simma vid ytan där det var varmt. Men efter ett dyk ned en bit där det var betydligt svalare (men inte kallt precis) gick pulsen upp till 152 och jag kände att det var läge att kliva upp. Väl på land blev jag yr och fick svårt att andas och pulsen vände ned till 42. Fick sätta mig ned och ta på kläder och flera handdukar för att få upp värmen igen. Har alltid älskat att bada men det verkar vara ett avslutat kapitel tyvärr då det är så oförutsägbart. Kallbad skulle jag inte våga..

Kan också relatera till att känna sig mer frusen. Har alltid varit den som fått på mig shortsen först och av med dom sist etc men nu är det yllestrumpor och varma tröjor de kalla årstiderna. Hanterar det med just klädsel så det är egentligen inget problem men ganska frustrerande eftersom man inte alls är van vide det.

Min egen hypotes är att det på något vis är ämnesomsättningen som ballar ur emellanåt.
 
Jag försöker att inte hålla krampaktigt runt paddeln vid paddling försöker särskilt slappna av i övre handen vid påskjutet.
Ska se om det blir samma effekt vid bad i sommar.
Jag äter inga mediciner, har kört lite voltarenkräm på en ömmande axel och varvat med linnex linementstift men annars inget.
Jag äter annars samma mat som jag brukar.
Har inte kännt av några märkbara pulsrusningar då jag blivit vit om fingrarna.

/Patrik
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg