Hej hej
Skall se om jag kommer ihåg några av de prylar man behöver, antagligen glömmer jag nånting, men då lär det finnas någon annan som kommer ihåg det....
-Snöspade, för att kunna gräva ner sig om det är dåligt väder och för att gräva ner tältet en bit i snön så att det står bättre.
-Dubbla liggunderlag, ett vanligt tunt på 1 cm brukar inte räcka, dels blir det kallt och dels så smälter snön under tältet och kan tränga upp under liggunderlag och blöta ner sovsäcken om du har ett dåligt tält.
-En vindsäck kan vara bra att ha, ger snabbt vindlä och kan i nödfall brukas som "tält"
-Kom även ihåg reserdelar till skidor, det är inte så kul att befinna sig x antal mil från civilisationen med en pajjad binding och inte kunna laga den med tex ståltråd.
Det är väl det som jag tycker skiljer rent principiellt mellan vinter och sommar, sen så har man givetvis med sig mer kläder, mer mat etc. Jag brukar åka i vanligt ullfrotte underställ med bara goretexjacka och byxa utanpå. Har jag på mig mer svettas jag ofta så mycket att fleecen fryser fast i goretexen vilket inte är så kul. Men när man slår upp tältet för övernattning och varvar ner så är det givetvis dags att dra på den tjocka ulltröjjan. På fötterna är det oftast bara ett par tjocka ullsockar om pjäxorna är bra. Kom även ihåg ballaclava för att kunna skydda ansiktet mot vind och snödrev. En ballaclava tillsammans med skidglasögon täcker ju hela ansiktet och det är då mycket lättar att kämpa sig mot vinden. Att ha med kemiska värmekuddar kan vara bra om man drabbats av förfrysning och vill hjälpa till att få tillbaka färgen. Kom bara ihåg att om du drabbats av en förfrysning, se bara till att värma upp det förfrusna stället om du befinner dig i läger, med tält o dyl. Om du värmer upp stället där du fått en förfrysning och sedan fortsätter och drabbats av förfrysning igen så kommer det stället bli mycket mer skadat eftersom kylan nu skadar djupare liggande vävnader.