Stefan et al: Jag har alls inget emot att klä skott för mina egna uttalanden...
Jag tycker inte heller frågan är av världsintresse, lite väl av typen storm i ett vattenglas. Hur farligt kan det vara att andas inne i säcken? Hur många drar INTE åt huvan rejält kring huvudet när temperaturen börjar krypa under minus tio-strecket? Varför finns huvan där överhuvudtaget?
Min personliga erfarenhet från sovsäckar är ganska omfattande, med undantag från de mest tekniska dunsovsäckarna med alla slags tingeltangel i form av membran och fuktspärrar etc. Jag har som sagt sovit i kronans variant av Caravan Karry-Combi i alla väder, med säcken genomblöt i underkylt regn och hård blåst (bad idéa!), i snöka, i kronans gamla 8-tält med och utan värme i, i O-post tillverkad av uselt sammanfogade knäppetält, i under fyrtiogradig kyla direkt i snön, med och utan yttersovsäck. Jag har sovit på och under granruskor i trettiofemgradig kyla. Jag har sovit i min Ajungilak Tyin i tält när det varit runt minus trettio ute. Med och utan dunjacka på. Ganska många nätter. Liksom jag har gjort det i snöka med samma sovsäck. Dessutom har jag som alla andra någon gång sovit i usla, billiga "festivalsovsäckar".
Min erfarenhet säger mig att en sovsäck ska vara varm. Hellre för varm än för kall. Är den för kall tar man på sig mer kläder. (Jaja, jag har haft Lars Fält som instruktör så jag känner till alla detaljer om att man ska ha kläderna under och över sig, inte på sig, men det ger jag blanka fan i!
) Är det ännu kallare stoppar man in nosen i sovsäcken och drar åt runt huvan så gott det går. PERSONLIGEN tycker jag att det blir avsevärt varmare att andas inne i säcken än att ligga och dra i sig kalluft och exponera ansiktet när det är överdjävligt kallt.
Try it you´ll like it!
/ G