tigertamjaren; sa:
Märkligt.
Den enda tolkningen jag kan göra (av att ingen svarar på min enkla och högst vidkommande fråga) är att ingen av de som tvärsäkert avråder från att andas inne i säcken har prövat det själv. Låter därför allt mer som en myt i mina öron.
Eller?
/ G
Stormen i ett vattenglas verkar lite större än så, ehh tigertämjaren?;-)
Det märkliga är snarast att du förväntar dig omedelbara svar. T.ex jag har visserligen periodvis varit rätt mycket på Utsidan, men jag är inte här varje dag. Detsamma gäller nog flera andra skribenter. Det här är ett diskussionsforum, inte en chat-sida. Du får ha lite mer tålamod innan du kan förvänta dig svar på alla dina bryderier.
Uttömmande svar vill du ha.
Slutet av 1970-talet, 1980-talet och 1990-talet: allehanda dun och syntetsäckar, Caravansäckar dun, Caravan Caribou Combi (duninnersäck+syntetyttersäck i Hollowfiber), ibland förstärkt, eller dubbla dunsäckar av Caravantyp, klassiskt liggunderlag med slutna celler, dubbla tunna eller 14 mm, ibland granris, tält och vindskydd, från noll till runt -30 grader, flera perioder som varat från några dygn till flera veckor.
De gånger jag då andats nere i säcken var det mer fuktighetskänsla i säcken på morgonen än om jag inte andats i säcken. Hade det varit kallare än säg –30 grader, har jag på detta forum lärt mig att is kunnat bildas även innanför säckens yttertyg, eftersom det blir minusgrader inte bara på utsidan utan även en bit in i säcken vid så låga temperaturer (se tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18050&pagenumber=3 ). Provade fuktspärr en gång, vilket jag inte gillade speciellt eftersom understället då var fuktigt på morgonen fast jag inte andats i säcken. Fuktspärr undviker jag så länge jag kan torka upp säcken, men skulle använda det vid lägre temperatur än –30 om möjligheten inte finns att torka upp säcken, för att undvika isbildning inne i säcken. Då får jag ta fuktigt underställ.
Senaste "testen": nyårshelgerna 2001/2002, 2002/2003 och 2003/2004: Ajungilak Tyin Arctic (syntetsäck), klassiskt liggunderlag med slutna celler, 14 mm, ibland granris, tältkåta, temperaturer mellan –10 och –25 grader, á c.a. 10 dygn.
När jag andats ner i säcken, vilket jag försöker undvika eftersom det erfarenhetsmässigt bidrar till att öka nedfuktningen av säckens övre del, men som ändå sker ibland, har säcken känts mer fuktig på morgonen än när jag inte andats ner i säcken. Sak samma med vandrarkamratens dubbla dunisar, sak samma med hans sons syntet- och dunsäck.
Du verkar ju själv medveten om att det mycket väl kan bli ett problem att utöka den fukt som ackumulleras i säcken med inte bara avdunstningen från kroppen utan med att dessutom andas ut upp till en liter (?) vatten i säcken, av ditt inlägg tidigare i tråden att döma: "Men notera att det då rör sig om en normal svensk vintertur på drygt en vecka med lite "tättande i bergen", och ev. med en mellanlandning i ett vindskydd / stuga med tillhörande torkningsmöjligheter.)"
Utan torkningsmöjligheter avråder jag generellt från att systematiskt andas nere i säcken, i alla fall om säcken saknar fuktspärr. Ditt generella råd är motsatsen?
Varför används ibland fuktspärr? Svaret är ju att fuktspärr ska hindra säcken från att fuktas ner och, vid stark kyla, i värsta fall frysa mellan säckens yttertyg och fyllning. Och vi kan väl vara överrens om att utandningsluften innehåller vattenånga? I så fall följer att genom att andas nere i sovsäcken ökas mängden fukt i sovsäcken. Trivs du med att andas nere i sovsäcken och tycker det fungerar bra för dig så kör på det. Jag väljer en annan metod, dvs. att så gott det går andas genom glipan i huvan, med yllehalskrage och ev. nerdragen yllebalaklava för munnen Try it, you may like it;-)
För övrigt är inte du den enda människa som kommit på tanken att andas nere i sovsäcken när luften känns obehagligt kall. Jag tror nog de flesta som sovit i kyla någon gång testat att dra ner skallen i sovsäcken. Det är inget nytt.
Bilden nedan visar hur jag tycker det ska se ut. Balaklavan kan dras upp även för näsan och huvan kan dras åt mer så andningshålet blir mindre.
Raskesven