Vinterbona sovsäck m.h.a vanligt täcke?

Läs noga på etiketten, yttertyget brukar vara bomull och specifieras separat på etiketten - för att de är till för just hemmabruk.
Det är heller inte priset som är avgörande. Dottern har använt en Berguven syntetsäck från Intersport för 200 kr, vikt ca 950 g, i ca +2 C och sovit varmt o skönt hela natten. Hon var då ca 6 år (10 idag). Jag har kvar säcken, men tror inte jag säljer den nu när jag tänker efter :).
Men som några säger: testa.
Jag hade testat mitt system i -7 till -10. Och testade nu i -20 utanför huset...och jag sov väldigt gott. Några på forumet tror att man inte kan nåt bara för att man inte skriver sin livshistoria i varje inlägg.

Glöm inte att MINST lika VIKTIGT är det med vad du sover PÅ: du måste isolera mot kylan från marken också. Inget sovsäck i världen isolerar neråt med 70 kg ovanpå sig.
 
Intressant nytänk idé som jag inte tänkt på. Kan vara värt att pröva om man har en mkt rymlig sovsäck. Jag vill gärna tro på idén men tyvärr tror jag man får värmetapp på samma sätt ändå i alla de punkter/områden/skarvar som täcket släpper igenom kall luft. Det är ju bara stillastående luft som isolerar (?).

Med test hemma i sängen får jag ner täcken utan att det blir trångt:)

Har sovit med ca 5-gradig sovsäck med försvarsmaktens patienttäcke över sovsäcken i ett par minusgrader, med gott resultat.

Har du en bra luftig sovsäck kanske det kan fungera att ta ett stort duntäcke och förstärka inuti. Testa som sagt hemma. Det får inte bli för knöligt eller trångt i säcken, då pajar du loftet.

Viktmässigt är nog mer fördelaktigt att ta två sovsäckar än ta med sig sovtäcket hemifrån. Brukar vara tunga och skrymmande.

Min sommarsovsäck väger mer än tex det Ikea-täcke jag länkade i första inlägget, men är betydligt tjockare, därav tror jag på idén.

Jag sover ofta med en kallare sovsäck och har sedan ett duntäcke som jag ha över både min hund och mig. Fungera fint om kondensen kan luftas bort. Är det dock mkt blött ute klara fukten från mig inte torkas bort ur täcket och den bli blötare och blötare.

En annan aspekt med ett täcke är vikten. Har man en dunsäck (särskild en av de lättare) och ett tungt täcke över kan täcket trycka ihop dunsäcken men nackdelen att den isolera sämre.
Jag använder ett täcke från PHD som bara väger 350g och inte pressa ihop sovsäcken. http://www.phdesigns.co.uk/single-ultra-down-quilt

Just denna gång ska vi bara sova ute två nätter så jag tänkte att det inte skulle hinna bli så fuktigt på den tiden. Blir det fler turer blir det en riktig sovsäck inför nästa:)

Läs noga på etiketten, yttertyget brukar vara bomull och specifieras separat på etiketten - för att de är till för just hemmabruk.
Det är heller inte priset som är avgörande. Dottern har använt en Berguven syntetsäck från Intersport för 200 kr, vikt ca 950 g, i ca +2 C och sovit varmt o skönt hela natten. Hon var då ca 6 år (10 idag). Jag har kvar säcken, men tror inte jag säljer den nu när jag tänker efter :).
Men som några säger: testa.
Jag hade testat mitt system i -7 till -10. Och testade nu i -20 utanför huset...och jag sov väldigt gott. Några på forumet tror att man inte kan nåt bara för att man inte skriver sin livshistoria i varje inlägg.

Glöm inte att MINST lika VIKTIGT är det med vad du sover PÅ: du måste isolera mot kylan från marken också. Inget sovsäck i världen isolerar neråt med 70 kg ovanpå sig.

IKEA-täcket jag länkat är specat syntet i överdraget så det har jag koll på:) Båda mina säckar är McKinley från intersport innan EN-standarden för sovsäckar och ska klara +10 respektive -10 grader, dock har jag stoppat i lite extra primaloft i sommarsäcken.

När jag provade de säckarna hade jag två st thermarest ridgerest delux och ett coop-liggunderlag på 5 mm mellan dem så totalt 45mm skumplast under mig:) Visserligen var gräset grönt under mig men jag tror helt enkelt att frosten mekaniskt smulades sönder och föll längre ner i gräsmattan. Sov 7 timmar i sträck utan att frysa så allt för mycket förluster ner i marken kan jag inte ha haft.

Får försöka få till en testnatt till helt enkelt och prova med täcken. Tack för allas inlägg och synpunkter!
 
Frost isolerar, faktiskt :). Packad snö eller is är inte bra på att isolera.
I -20 förra veckan sov jag på 2 liggunderlag á 6 mm (original tjocklek) plus ett exped synmat 7 UL. Totalt 8,2 cm mao (utan min vikt på). Jag kunde känna kylan fram mot morgonen, inte så jag inte kunde somna om, men antar att det var ungefär gränsen för vad det madrassystemet klarade neråt.
Ett alternativ för att få ner vikten för dig själv är att ha tjockare från rumpan och uppåt.

I minusgrader kommer fukten mestadels från kroppen, inte uteluften. Enligt studier kommer det mesta första natten (när man sover i sovsäck). En slutsats är att säcken/sovsystemet är varmast första natten pga frånvaro av fukt. Iom att den blir fuktigare för varje natt som går, om man inte kan torka den, så blir den även kallare och således svettas man mindre.
Ett tips är att inte värma upp säcken om du vet med dig att den inte hinner torka helt. Fukten i säcken kommer i minusgrader att fortsätta vara frost, som isolerar. Tinar du säcken så smälter frosten och sen fryser vattnet till is istället. Då får du en kylklamp till sovsäck - mmmm, mysigt :).
Lycka till på turen.
 
Värmeläckage

Ett sätt att slippa värmeläckor när man sover med täcke är att vika in täcket under liggunderlaget. Blir lika varmt som sovsäck, när tekniken sitter.
 
Annas förslag är väl baserat på att den sovande ligger stilla. Ser lakarna ut som snören på morgonen lär det fungera mindre väl.
 
Ett alternativ till att fippla med täcken är ju att dra på sig ordentligt med kläder. Fiberpälströja med tillhörande byxor och sockor måtte ju göra köldtåligheten väsentligt mycket större. Plus att de kan användas som förstärkningsplagg och sådär.

Annars har jag vid riktigt kallt väder haft två dunsovsäckar, även om de inte passar ihop. Den yttre har varit för trång för den inre, så att säga. Men då har jag bara öppnat dragkedjan och draperat mig med den. Problemet är att få den att ligga kvar. Men det borde gå att lösa med några självhäftande bitar kardborreband, alternativt genom att fästa lite resår i den yttersta sovsäcken (sy fast i dragkedjans tyg, så att det inte blir dunläckage) och låta dessa löpa på undersidan av den inre sovsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg