Vinter UL?

jamo; sa:
Polarnatt; sa:
-använder termos. Absolut nödvändigt under vinterturer!!

Nej, det är verkligen inte absolut nödvändigt. Även om många tycker det är bekvämt. Heta drycker brukar jag dricka direkt när de är klara. Dricksvatten bär jag nära kroppen så det håller en bekväm temperatur. Halvkilot i dödvikt man spar på att skippa termos=åtskilliga extra uppkok av vatten (i bränslevikt)

Instämmer i ovanstående. Termos kan vara skönt, men är ingen nödvändighet. Själv föredrar jag att stanna och koka, en viktig del av njutningen för min del. Om vädret är dåligt så klarar man sig med vatten och torrskaffning tills det är dags att slå läger.

Jag testade en vintertur med lätt packning i februari. Första riktiga testet på vintern för min del.

9 kg vägde ryggsäcken inklusive mat för 2-3 dagar. Jag låg ute två nätter.

Jag gick från Storulvån efter en god lunch, upp längs Handölan och sedan in i Tjallingdalen. Första natten högt upp under Tjallingklumpen. Dagen därpå fortsatte jag genom Tjallingdalen förbi Gåsen-stugan och bort mot leden mellan Sylarna och Storulvån. Det hade då tjocknat på och börjat blåsa. Jag övernattade nära leden några km norr om Gamla Sylstugan. Därefter leden mot Storulvån, dit jag kom lagom vid 11-tiden för att se av sönerna prova på isklättring.

Skillnaden mot sommarturerna var att jag använde både en Marmot Hydrogen och min hemsydda quilt (nu med poncho-funktion för att kunna användas som rastplagg) samt ett stadigare liggunderlag (urgammalt Karrimat 100 mm) plus mitt vanliga 3/4-långa Thermarest.

Tältet var ett Black Diamond Firstlight, enkelvävstält. Det vägde drygt 1400 g, vilket var lite mer än de 1100-1200 jag väntat mig. Det är möjligt att ett HB Akto varit en bekvämare lösning till ungefär samma vikt eftersom Akto har en absid, BD är lite i kortaste laget för mina 191 cm och matlagning i absid är bättre än inomhus.

Största skillnaden annars var väl kläderna på kroppen. Jag testade Paramo från topp till tå och är mycket nöjd. Mycket behagliga att bära (brallorna bar jag normalt direkt mot kroppen) och transporterar fukt bra, bättre än Mextex.

Skidor, damsker och pjäxor var mina gamla från sent 80-tal. Inte särskilt lätta.

Matlagning var min gamla Trangiabrännare med lätt kastrullställ av alunät från Biltema, en 100 g kittel och folielock samt vindskydd av titanfolie (25 g). Funkade bra, men jag underskattade bränsleåtgången. Det går minst 3 dl per person om man skall smälta snö till ca 4-5 l vatten per dag.

Det var inte särskilt kallt, 5-10 minus hela tiden. Snål vind för det mesta. Sista natten blåste det upp ordentligt, men jag hade vinden i ryggen när jag blåste ned till Storulvån. Vindmätaren i Spåjme rastskydd visade på 17-18 m/s med 22 i byarna.

Slutsats: allt funkade bra. Det går att köra lättpackning även på vintern. Om det blir riktigt kallt så bör man nog ha en varmare sovsäck. Dock är kombinationen quilt-sovsäck vikteffektiv, eftersom man kan lämna dunjackan hemma. Jag skulle nog köpa en riktigt lätt dunsäck som klarar ca -10. I kombination med quilten lär den klara det mesta. Man kan alltid koka vatten till varmvattenflaskor om det blir bistert.

Jörgen
 
jamo; sa:
Polarnatt; sa:
-använder termos. Absolut nödvändigt under vinterturer!!

Nej, det är verkligen inte absolut nödvändigt. Även om många tycker det är bekvämt. Heta drycker brukar jag dricka direkt när de är klara. Dricksvatten bär jag nära kroppen så det håller en bekväm temperatur. Halvkilot i dödvikt man spar på att skippa termos=åtskilliga extra uppkok av vatten (i bränslevikt)

Instämmer helt. Ett lite lättare alternativ till termos kan vara en Nalgene flaska med ORs Water bottle parka som isolering. Hade den lösningen på Denali och vattnet håller värmen helt ok då. Vill man t ex ha kaffe som håller sig varmt i timmar är det inte tillräckligt men vill man bara ha vätska som värmer litegrann funkar det utmärkt. OR kan ju dock vara svårt att få tag på i Sverige men Nalgene har en egen lösning. Har inte provat den men den bör funka dugligt även om den ser lite smäckigare ut. Genomsydd isolering t ex.

Mvh Micke
 
Re: Halvera packningsvikten!

Schneeberger; sa:
Ett inte helt seiöst inlägg är att skaffa sig en urstark turkamrat som tar all gemensam utrustning...
Hur bra som helst - jag har provat *ler*

Nuförtiden är det tvärt om, jag bär allt gemensamt åt mig och hustrun.


Uffe

Stophe eller? Jag minns en hajk när han tog tre patrullares ryggsäckar på sin UL? Alaska :)

Per
 
Intressant tråd. Jörgen, tar du upp vinterturer i boken? Annars är väl det en klockren uppföljare :)

För min egen del blir packningen inte särskilt mycket tyngre på vintern. . Det som skiljer är egentligen, förutom de lite tyngre kläderna på kroppen:

* Termos (iofs titan :cool: ) jmf ingen termos.

* Dunjacka jmf ingen dunjacka

* Två liggunderlag jmf 1 liggunderlag

* 2 kg dunsäck jmf 800 gr dunsäck

* Nammatj 3GT jmf Unna/Tarp/hemmasytt shelter ( fast om vi är två så är det Nammatj iaf )

* Påsmat jmf mer "vanlig mat", dvs här blir det tyngre på sommaren :)


Räknar inte upp saker som bara följer med på vintern, t ex spade då det inte går att jämföra med sommarutrustningen. F ö kan jag bara hålla med Joru om pulkans fördelar :)
 
Pulka?

Appropå UL så finns det dom som gör Fjellpulkor av vanliga barnpulkor. Dom modifierar dessa litegrann och släpar sina ryggsäckar på dessa. Ett ekomoniskt val tycker jag. Vem vill dessutom släpa på en stor fjällpulka, skaklar och packning på tåget?

Ps kör med hemmagjort stormkök Ds
 
Re: Re: Halvera packningsvikten!

Vem annars?

Du har hört historien om när Stoffe tog båten till Vässarö? Killen i bagaget trodde han träffat på tunga ryggor förut, tungt möjligtvis men inte TUNGT!

Uffe


Per Crona; sa:
Schneeberger; sa:
Ett inte helt seiöst inlägg är att skaffa sig en urstark turkamrat som tar all gemensam utrustning...
Hur bra som helst - jag har provat *ler*

Nuförtiden är det tvärt om, jag bär allt gemensamt åt mig och hustrun.


Uffe

Stophe eller? Jag minns en hajk när han tog tre patrullares ryggsäckar på sin UL? Alaska :)

Per
 
Jag kan hålla med om att det inte är UL med en termos.
Men om termosen har en lagom lång rem så kan termosen användas som vattenhämtare. Förvånansvärt ofta kan man ju hitta öppna jokkhål som dock kan vara svåra att nå om man inte har en remförsedd termos. Några gånger har varit med om att uppe på kalfjället kunnat lyssna mig till var snötäcket varit tunnast, grävt en nedstigningstrappa och sedan kunnat få upp vatten på ett smidigt sätt. Är ju förståss extra värdefullt om man är en större grupp. Dels går ju matlagningsbestyren mycket snabbare och dels behöver man inte snåla med bränslet. Och sen är det ju alltid trevligt med porlande bäckljud.
Jag har dock aldrig räknat med att kunna få vatten på detta sätt och därmed minskat bränslemängden. Men nån UL-entusiast kanske kan.....
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Tältet var ett Black Diamond Firstlight,enkelvävstält. Det vägde drygt 1400 g,

Låter skumt att ditt väger 200 gram mer än mitt gjorde före lättning. Nu ligger mitt under kilot med pinnar, bågar, tält, linor i påsen.

Edit: På vintern har jag andra tältpinnar; Nån stor variant från MSR som är rödeloxerade med borrade hål, då går förstås tältvikten upp nåt hekto igen.

Som folk skriver, minsta möjliga på vintern; det blir inga jätteskillnader mot sommaren. Varmare sovsäck, tåligare bostad, bättre liggunderlag, lite mer kläder. Jag brukar ha 1 eller 2 underställ (beroende på kylan förstås), raggsockor, tunn mössa m.m. på mig konstant och variera lagren sedan beroende på förflyttning, stillasittande eller sömn.

Har varit nära marginalerna några gånger när jag haft precis alla kläder på mig men fryst mig genom nätterna men det har gått bra.

Exklusive skidor/snöskor, paclite och annat på kroppen har ryggan sista gångerna vägt runt 6 kilo plus mat, vatten, bränsle för svenska fjäll ner till -15 grader.


[Ändrat av jamo 2007-03-29 kl 12:41]
 
Jag har gjort en isolering till min Nalgeneflaska av liggunderlag och gaffatejp. Hindrar vattnet från att frysa men är självklart inte lika bra som en termos.

Uffe

Bollvik; sa:
Instämmer helt. Ett lite lättare alternativ till termos kan vara en Nalgene flaska med ORs Water bottle parka som isolering. Hade den lösningen på Denali och vattnet håller värmen helt ok då. Vill man t ex ha kaffe som håller sig varmt i timmar är det inte tillräckligt men vill man bara ha vätska som värmer litegrann funkar det utmärkt. OR kan ju dock vara svårt att få tag på i Sverige men Nalgene har en egen lösning. Har inte provat den men den bör funka dugligt även om den ser lite smäckigare ut. Genomsydd isolering t ex.

Mvh Micke
 
Bollvik; sa:
jamo; sa:
Polarnatt; sa:
-använder termos. Absolut nödvändigt under vinterturer!!

Nej, det är verkligen inte absolut nödvändigt. Även om många tycker det är bekvämt. Heta drycker brukar jag dricka direkt när de är klara. Dricksvatten bär jag nära kroppen så det håller en bekväm temperatur. Halvkilot i dödvikt man spar på att skippa termos=åtskilliga extra uppkok av vatten (i bränslevikt)

Instämmer helt. Ett lite lättare alternativ till termos kan vara en Nalgene flaska med ORs Water bottle parka som isolering. Hade den lösningen på Denali och vattnet håller värmen helt ok då. Vill man t ex ha kaffe som håller sig varmt i timmar är det inte tillräckligt men vill man bara ha vätska som värmer litegrann funkar det utmärkt. OR kan ju dock vara svårt att få tag på i Sverige men Nalgene har en egen lösning. Har inte provat den men den bör funka dugligt även om den ser lite smäckigare ut. Genomsydd isolering t ex.

Mvh Micke

Njaa, nalgene är inte ett lättare alternativ till thermos eftersom, som du själv påpekar, en nalgene med kavaj inte klarar att hålla samma temperatur.

Men visst ger en sån flaska, tillsammans med Nalgenes överdrag en kombination som håller vatten varmt i flera timmar, även om det är minus 25-30.

Själv äter jag blötlagt under dagen och behöver hett vatten, så thermos är ett måste. Alternativet skulle ju kunna vara att laga till vattnet, men det har jag slutat med för många vinterturer sedan - köket drar bara en oherrans massa mer bränsle (= högre bränslevikt) och dessutom blir det onödigt kallt att stå och vänta i surväder.

Att ha en massa flaskor instoppade under kläderna tycker jag är opraktiskt vid skidåkning i "normala" skalplagg. Därför har jag dricksvatten i Nalgene med fodral och en thermos.

I Pulkan, det smarta UL-alternativet :).

//J
 

Liknande trådar